dinsdag 12 juni 2012

Poetsen vs. Perfectionisme .. fout !

Een Ploeterverhaal !

Al lang geleden en trouwens al érg lang geleden dat ik eens lopen zeuren heb (als ik dat al gedaan heb op de blog !). Ploetermoeder(gezin) én poetshulp gaan hier niet samen ! En dat frustreet mij énorm ...  Ze zeggen altijd "wat je zelf doet, doe je beter" .. Als je dan van het perfectionistische soort ben zoals ikzelf, is dat een ramp.

Mijn huis moet pico bello in orde zijn .. En simpel : dat lukt niet met twee kinderen, twee fulltimers, twee sporters en een blogverslaafde ... Het gevolg is dat ik zo goed als dagelijks stofzuig én dweil.
Van mijn badkamer moet je kunnen eten.  Bijna dagelijks ben ik dus bezig met mijn kranen te doen glimmen, mijn wc-pot uit te poetsen etc.  Ziekelijk ? Neeje ...

Soit, in een vorig leven woonden we in een appartement met ons tweetjes en hadden we een poetshulp. Waarom weet ik niet meer want als ik mijn leven van toen vergelijk met mijn leven nu ... Zeeeeee-en van tijd ... Maar ja, alle vrije tijd ging toen naar fietsen, fietsen, fietsen én reizen.
Ook een beetje uit medelijden, de dame in kwestie kam wekelijks onze appartementenhal poetsen en ze kon de extra centen wel gebruiken.

Ging allemaal goed toe ik beviel van de oudste en zij de avond dat ik thuis kwam belde met haar GSM met de vraag of ze mij mocht bezoeken. Toen ik haar vertelde dat het niet echt paste, kreeg ik de melding dat ze voor de deur stond en wel heel zeker wist dat we thuis waren en geen bezoek hadden. Poetshulp buiten .. En gelukkig iets daarna verhuisden we naar onze huidige woonst.

Op zoek naar een nieuwe hulp ... De eerste die zich aanmeldde had blijkbaar wat problemen met Nederlands.  Toen we haar uitdrukkelijk vroegen om onze inox gasvuur niet te bepotelen, ging zij dezelfde dag te keer met een schuurborsteltje .. Exit poetshulp nummer twee ...

De volgende meldde zich vrij snel maar toen ik haar betrapte tijdens dweilen-met-1hand had ik er ook al snel genoeg van .. Exit poetshulp nummer drie ...

En toen kwam K.  K. was super enthousiast, zag de kinderen graag, deed haar best ... Maar als K. gepoetst had, rook ik dat niet ... Als ze om vijf uur gedaan had en ik kwam om half zes van mijn werk, rook ik nooit dat ze gewerkt had.  Toen ik haar meldde dat ze wat meer zeep mocht gebruiken, kreeg ik een sneer dat dat zeer slecht is voor de slijtage van je woning (que ?).  Ik liet het varen, moest bevallen van nummer twee ... En toen begon het .. K. eiste geld voor haar vakantie naar haar thuisland. K. eiste meer geld in het zwart want ze vond de verdiensten met dienstencheques ondermaats ... En zo ging het maar verder .. Ik ketste dan terug dat ze maar beter moest werken. Deed ze in het begin het hele huis, merkte ik op dat ze meer en meer begon te foefelen ... Elke keer moest ik gewoon alles opnieuw doen .. En toen op een dag was ze zelf weg, exit poetshulp nummer vier ...

Na lang overwegen toch maar overstag gegaan om nog eens te proberen ... Poetshulp nummer vijf kwam niet eens opdagen op de afspraak.

Gevolg is GEEN poetshelpers meer in mijn huis ... Gevolg is dat ik nu gewoon continu bezig ben met poetsen, strijken en mij dood erger wanneer de kinderen rijst eten, zwemmen in bad, binnen/buiten in de tuin racen, cracotten eten in de living, teveel speelgoed laten rondslingeren (en ocharme, die van mij zijn al flink gedresseerd want ruimen beiden op), crocs die overal rondslingeren (en believe me, dat zijn er veel) etc. 

Mijn meubels worden nu zodanig geplaatst dat ik er perfect tussen kan met de stofzuiger (bv. een bedje dat op de exacte afstand van de muur staat), de aanschaf van een mega goeie Dyson voor het gelijkvloers, de oude stofzuiger die boven staat, overal een bus Mr. Proper, een microvezel doekje, emmer en Mr. Proper in de badkamer ... Er komt niemand bij ons binnen of hij/zij moet zijn/haar schoenen uitdoen, er hangen wel drie wc-blokjes in de pot, een mega bus dethol etc .. Maar, ziek ? Ikke ? Neeeeeeu ...

1 opmerking:

  1. Ondertussen zit ik hier aan mijn naaitafel terwijl onze poetshulp beneden alles onder handen neemt. Oké sommige dingen kunnen beter, maar ik hoef niet meer elke week alles te stofzuigen en te dweilen en ik heb meer tijd voor andere leuke dingen of gewoon es niks doen (zoals met een goed boek in bad gaan). Ik maak me ook minder boos als er eens gemorst wordt omdat er net gepoetst is...

    BeantwoordenVerwijderen