zaterdag 4 augustus 2012

Oostenrijk : kindvriendelijk land !

Tijdens de marathonwedstrijd van Federer toch even een glimpse naar de blog.

Oostenrijk, land van bergen, gezonde lucht, lekkere koemelk, rust, Heidi, koetjes-met-bellen etc.
Zalig om terug te keren ... En gelukkig vonden de kids het ook fun.

Raar gevoel .. Als kind jaarlijks met de auto naar de Bergen. Een heel avontuur, toen nog ...
Een autostoel bestond nog niet, dus, lekker kamperen met lakens, kussens, massa's boeken en ondertussen lekker slapen. Ondanks die slaapmomenten zit de route er blijkbaar ingebakken in het brein van mij want ik ben de geschikte GPS naar de bergen.  De autosnelwegnummers .. alles is nog aanwezig.

En dan .. een beetje thuis komen in Schruns, Voralberg.  DE plek waar mijn ouders nu al 31 jaar naartoe trekken.  Elke keer naar hetzelfde pension, leuk ook voor ons want het is net of je bezoekt familie.  Schruns ligt in een breed dal en door het kleine dorp stroomt een prachtig helderblauwe rivier. Het centrum is autovrij waardoor het rustig kuieren is. RUST !

In Schruns is er voor ieder wat wils op het vlak van wandelingen, met/zonder buggy, voor jong en oud ... En er wordt enorm veel aandacht besteed aan kindjes ! En daar draait het om, dat je kindjes het vooral leuk hebben op vakantie.  Uiteraard wordt er gewandeld en op dat vlak maken we het ons natuurlijk niet makkelijk.  Zeulen met een buggy naar boven is niet eenvoudig.  Maar, eens ik die bergen zie, moet ik naarboven.  En gelukkig, beide kindjes deden hun best. Als er een beloning aan vasthing zoals bijv. een schommel of een ijsje, leek alles vanzelf te gaan.

Er is een Mountain Active Park voor allerhande activiteiten met kindjes, helaas pas vanaf zes jaar.  En neen, de monitoren waren niet ompraatbaar, Kato kon niet deelnemen aan de lokale schattenjacht ook al verklaarde ik vol trots dat ze de dag ervoor wel Z U L K E grote afstand had afgelegd. Ach, we weten weer waar naartoe binnen twee jaar als de kindjes weer wat groter zijn.

De tweede week in Fiss/Landis/Serfaus was gewoon een kinderMEKKA ! Maar ook hier weer, alle activiteiten waren eerder gericht voor kinderen vanaf zeven jaar. Geen erg ... In ons hotelarrangement (jawel, de eerste keer met de kindjes op hotel) zat een abonnement in om "de bakskes" te gebruiken en dat vinden kleine kinderen uiteraard geweldig leuk ! Nog plezanter, een heel speeltuincomplex overal waar je naartoe trok. Wat is er leuker dan in een zandbak spelen op 2400 m hoog.

Vermits Serfaus al iets hoger in de bergen ligt, is trekken met een buggy hier nog lastiger.  Maar, waar een wil is, is een weg, de buggy it will be ! De kleinste zat lekker in de draagzak bij papa maar de oudste ... Tja, je kan niet verlangen dat een kind van 4 jaar vier uur aan een stuk de bergen in kruipt.  Maar, ik ben fier op mijn meisjes want Madame van 2 kon er ook wat van ... niet opgeven was de boodschap, blijven marcheren en onderweg tijd maken voor spijs en dranken ... en STRETCHEN ! Waar ze het vandaan halen weet ik niet maar onderweg werd er geregeld gestopt voor een stretchmoment.  Hilarisch ...

Gaan we dit opnieuw doen ? JA, graag, liefst vandaag nog.  Helaas, mooie liedjes duren nooit lang.  Even weer het gesprek over "verkasten-naar-het-buitenland" maar dat gevoel is weer weggeëbd nu we terug thuis zijn ... En toch ... Niets is mooier als een uitzicht op de bergen als je 's morgens je ogen opent ... Niets zo leuker als rennen in de bergen, frisse lucht snuivend ... Niets zo leuker als vakantie hebben in een proper en verzorgd land, waar mensen nog vriendelijk "Gruss Gott" zeggen en breed glimlachend passeren .. Je helpen met je buggy wanneer je met je gezin in de "bakkes" moet springen.

 Neeeeee, ik heb mijn oude liefde terug gevonden .... En ben blij dat ik het kon delen met Het Lief en mijn kindjes !







Geen opmerkingen:

Een reactie posten