woensdag 12 september 2012

Dank u Studio 100

Bron : De Tijd

Maja de Bij | Honderd jaar oud maar nog springlevend


Precies honderd jaar geleden dook ze voor het eerst op in ‘Die Biene Maja und ihre Abenteuer’, een bestseller van de Duitse schrijver Waldemar Bonsels. In 1975 dook ze opnieuw op in een Japanse tekenfilmserie die jaren werd uitgezonden op Europese zenders, waaronder de KRO. En vandaag begint Maja de Bij op het Franse TF1 als ‘Maya l’abeille’ aan een derde leven en een tweede tv-carrière. 


Dat heeft de kleine bij te danken aan haar Belgische eigenaar. In zijn animatiestudio in Parijs maakte Studio 100 in coproductie met ZDF en TF1 een digitale remake van de tekenfilms. Volgend jaar zijn die te zien in 120 landen. Van Europa, Afrika, Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Japan tot Australië en Nieuw-Zeeland.


In Vlaanderen komt het geel-zwarte insect met de dikke kop pas op 22 september op de buis, op vtmKzoom. In oktober volgt Italië (RAI), in november Nederland (Z@ppelin). Ook Al Jazeera, TVE, de RAI en Disney (voor Zuid-Amerika) tekenden in. Met de belangrijke Amerikaanse en Britse markt zijn (nog) geen contracten. In totaal zijn 78 nieuwe Maja- afleveringen ingeblikt.

Studio 100 verwierf de internationaal bekende bij in 2008 na de overname van EM.Entertainment. Het Duitse mediabedrijf had behalve Maja nog een kast vol bestofte tv-figuren, onder wie Pippi Langkous, Flipper, Black Beauty, Lassie, Wickie de Viking en Heidi.


Met die laatste twee heeft het entertainmentbedrijf van Gert Verhulst en Hans Bourlon ook plannen. In zijn studio’s in Australië en Parijs werkt Studio100 volop aan een remake van ‘Wickie de Viking’, opnieuw met TF1 en ZDF. De nieuwe versie van ‘Heidi’ zit nog in preproductiefase. De productiekosten van de twee series liggen volgens Studio 100 in dezelfde lijn als die voor Maja, een slordige 12 miljoen euro.

De nieuwe Maja-serie is dankzij de verkoop aan 120 landen al volledig uit de kosten. De 200 licentiedeals voor Maja-producten, met onder meer Carrefour en JBC, moeten Studio 100 de nodige royalty’s opleveren. Het bedrijf uit Schelle haalt 20 tot 25 procent van de omzet uit randproducten van zijn populaire figuren. Vorig jaar opende Studio 100 een Mayaland in zijn pretpark Plopsaland in De Panne, het vroegere honingparadijs Meli Park. Deze zomer kreeg Maja een tweede stek in het Duitse Holiday Park.
 

De internationale uitstraling van Maja moet Studio 100, bekend van Samson en Gert, K3, Kabouter Plop en Mega Mindy, naar een nieuw niveau tillen. In het Nederlandse taalgebied zit het bedrijf zowat aan zijn plafond. De revival van de figuurtjes van EM.Entertainment kunnen een springplank zijn om het Vlaamse businessmodel met liedjes, themaparken en theatershows te exporteren naar het buitenland.
Studio 100 zag vorig jaar zijn omzet en zijn bedrijfskasstroom een kwart stijgen tot respectievelijk 170 en 38 miljoen euro. Themaparken zijn goed voor ongeveer een derde van de jaaromzet. Ook dit jaar mikt het bedrijf op groei, zei topman Hans Bourlon bij de bekendmaking van de cijfers in juni. Onder meer dank zij Maja de Bij. 


_________________

Ik was / ben zot van Maya De Bij. 
Wij hebben daar DVD-tjes van.
Maya is ondeugend, Maya heeft een akelige stem.
Ik ben nog zotter van Flip, de kluns met een nog meer irritante stem. 
Ge moet u daar ne keer op concentreren op een aflevering van Maya; hilarisch !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen