zondag 30 december 2012

London culinair

London is geen onbekende voor mij .. Twee keer per jaar weet je mij daar te vinden.
En toch ontdek ik elke keer wat nieuws in deze prachtige stad.  En neen, ik geraak niet uitgekeken op de bussen, taxi's, Big Ben, Thames, Tower etc.  Integendeel, ben ik een dikke week geleden geweest, zou ik volgende week al terug kunnen vertrekken.

Als Belgische Bourgondiër vind ik het wel altijd moeilijk om lekker eten te vinden. De Stad is Groot, alles verandert snel en ik heb ook nooit zin om uren te zoeken naar een lekker bordje.  Vandaar dat ik deze keer op voorhand ben gaan zoeken naar lekkers ... Drie maanden geleden reeds heb ik voor onze twee avonden geboekt bij Jamie Oliver !

Barbecoa : www.barbecoa.com
Gelegen aan St Paul's Cathedral
Tube : St Paul's (rood)

Prachtig gelegen in de schaduw van St Paul's ligt Barbecoa, één van de drie Jamie (en Adam Perry Lang) restaurants in London.  Een Grill restaurant met lekkere vleesgerechten op verschillende manieren klaar gemaakt ...

Eerste indruk van het restaurant was vooral "druk" .. Zo immens groot, een machine die echter perfect werkt en georganiseerd is.


Ze hadden mij op voorhand verwittigd dat ik als kleine eter vooral geen voorgerecht moest nemen want anders geen vleeshap door de keel kon krijgen en gelijk hadden ze .. Een steak van 250 tot 350 gram steek je - in mijn geval - niet zomaar achter de kiezen.

Wel een beetje zoeken op de menu-kaart omdat ze hier werken met side-dishes .. Je krijgt dus je lap vlees op je bord maar moet apart kiezen voor aardappeltjes/Engelse Friet, slaatjes ed.

De wijn was zéér lekker maar prijzig .. Maar ja, je zit dan ook in London .. Uitgebreid ook, die kaart .. moeilijk kiezen tussen al het lekkers !

De bediening was zeer spontaan en open, wij hadden het geluk de kans te hebben om de ober in kwestie wat uit te horen over zijn thuisland, iets wat ik als  ex-rugzaktoerist altijd geweldig vind.
Zeker de moeite waar qua prijs/kwaliteit maar uiteraard .. In Belgie kan je nog fijner tafelen ...

Het restaurant kan je best op voorhand reserveren en ... combineren met een prachtige wandeling waar je de details in de 100 % London terug vindt .. Je start aan de Tower of London, wandelt over The Bridge.  Een tussenstop in de Wharfs en het Design Museum (links van de brug) om dan de Thames langs de andere kant af te wandelen richting Borough Market, Tate Modern ... In de Tate ben je wel even zoet zodat je makkelijk kan schuiven over de brug richting St Paul's en dus ook dit restaurant.

Voor mij één van de leukste wandelingen uit de 100 % London !!!!! En meteen ook een aanrader wanneer je London nog nooit bezocht hebt, het boekje kost niet veel en je ziet London vanuit een ander perspectief !

Fifteen : www.fifteen.net
Gelegen aan de London Eye Hospital (iets meer afgelegen als Barbecoa)
Tube : Old Street Station (ik dacht zwart)

Iets minder prachtig gelegen restaurant maar de keuken is ook weer zeer verfijnd en lekker.  Iets kleiner als broer Barbecoa maar ook hier weer een zeer goed georganiseerde machine.  Je kan van Jamie alvast niet zeggen dat hij geen mensen tewerk stelt ..

Had het gevoel dat we hier twee bedieners per tafel hadden ... Attentvol, beleefd ... Missie geslaagd; mensen die werkloos zijn/waren een nieuwe kans geven en dat al gedurende tien jaar zoals je op de menu-kaart kan zien.

Elk jaar worden werkloze jongeren tussen 18 en 24 opgeleid tot kwaliteitsvolle chefs .. Koken kunnen ze en ja, ze "ziet" dat deze jonge mensen problemen gehad hebben .. dikwijls ruwe gezichten, tatoeages  links en rechts maar het stoort niet, integendeel .. Je krijgt een warme gloed door je lijf wanneer je hier lekker tafelt.

Idem als Barbecoa, verfijnde keuken, beetje ingewikkelde menu-kaart en zeer uitgebreide maar duurdere wijnen.  Porties zijn iets kleiner waardoor je nog een gaatje hebt voor een voorgerecht of zeer te pruimen dessert !

De omgeving hebben we hier niet verkend omdat we die dag gekozen hadden voor "shoppen-on-regent-street" ..

Volgende keer London weten we al meteen waar te eten 's avonds ... Keuze zal snel gemaakt zijn ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten