donderdag 21 februari 2013

Lopen : herkenbare weetjes

Omdat ik niet in een loop- of atletiekclub zit en "zomaar" wat ren, besloot ik eind vorig jaar om mij te abonneren op Runner's World .. Op die manier hoop ik altijd om wat tips te versieren die me helpen verbeteren. In het vorige nummer op die manier weer herkenbare en leerrijke dingen gelezen :

a) Klotsende buik : heb je dat soms ook ? Voor ik start, drink ik altijd twee zeer grote glazen water omdat ik altijd schrik heb dat ik onderweg ga uitdrogen en momenteel nog niet de juiste drinkenbus gevonden heb (of belt).  Je voelt dan het water als een zee in je maag klotsen .. Wel, blijkbaar heb je dan te weinig gedronken .. Je moet blijkbaar minstens 2DL water opnemen zodat je van die klotsende zee verlost geraakt

b) Nuchter trainen : Doe jullie dat soms ? Ik ga op zondagochtend altijd lopen voor het ontbijt. Niet omdat ik moet afvallen maar gewoon omdat ik dan lekker gedoucht en uitgerust aan de ontbijttafel beland. Ja, lach maar .. Na een loopsessie heb ik het gevoel uitgerust te zijn ! Nu, ... iedereen weet dat als je nuchter gaan rennen, je een hogere vetverbranding hebt.  Maar, wist je dat indien je een aantal sterke tassen koffie of groene thee drink voor het lopen,  je nog meer verbrand ? Bij deze dus !
In mijn geval geeft dit tussen mijn oren een beetje geruststelling want ik drink graag en veel koffie ... En, na het lopen, ren ik meteen naar ons koffiemachien voor een lekker bakje straffe koffie want ... Mijn darmsysteem schiet dan in gang waardoor ik vlotter .. U weet wel :o))

c) Rennen een aantal uren na het ontbijt : Ken je deze ? Je gaat lopen zo'n twee uur na je ontbijt ... Je kiest voor een lekkere lange loop van vlot 13 Km of zo ... En na de tiende kilometer krijg je ineens visioenen van frietjes ???? ... Het bestaat en wat een opluchting want ik ben dus zo'n loopster die na een dik uur en half ineens wandelende frietzakken ziet verschijnen !!!! Ben dus niet gek .. het betekent eerder dat ik beter voor het lopen nog een gezonde hap zou nemen !

d) Rennen op een loopband : omdat ik zelf niet zo wild ben van intervallen buiten, ga ik wekelijks lopen op een band in de fitness. De aardige eigenaresse geeft me dan stiekem toelating om te rennen op een kei goede loopband, dicht bij een televisietoestel. Het maakt 50 minuten rennen al pakken leuker want eerlijk ? Rennen op een band ... Ik vind het niet zo leuk maar het geeft me wel de ideale controle over mijn hartslag, tijd, snelheid en versnellingen.  Nu, op de band loop je anders als buiten, zoveel is duidelijk.  Je rent korter, je spant je meer op .. Nu las ik ook dat je de hellingsgraad best wat aanpast naar 1 of 2 percent ... Als je lang traint kan je met die hellingsgraad ook wat spelen. Op die manier maak je het lopen op de band aangenamer en je kan meteen trainen voor hellingen !!!

Ben ik nu de nieuwe Loop Tante Kaat ?
Neen hoor, maar wat ik lees, wil ik graag delen ...
Ik word er alvast weet wat slimmer door ... Enne, weet je wat ze nog zeggen ? Als je graag en veel rent, kan je je IQ verhogen !!! Ha !

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen