maandag 4 februari 2013

Lopen : nieuwe uitdaging : snelheid

Gisteren heb ik mij fysiek laten testen om te zien of ik Uberhaupt mag blijven rennen.
Want, beste mensen, .. Ik kom uit een familie met hartfalen.

En vermits ik stilaan graag mijn grenzen wil verlengen, leek het mij een verstandig idee om dat hart ed. te laten nakijken.

Het resultaat was verrassend ... Het is nog niet zo slecht gesteld met de conditie en ondertussen is het ook duidelijk waarom ik geen vooruitgang maak op snelheidsvlak ...

Het grootste probleem is dat ik nog steeds loop alsof ik vet wil verbranden. Met andere woorden, het zit een beetje fout tussen mijn oren.  Ik mag dan al 35K of meer per week afleggen, als ik vasthoud aan hetzelfde tempo aan een lage hartslag .. Tja ...

Maar, op die manier ben ik mijn zwangerschapskilo's kwijt geraakt, want traag en laag lopen aan lage hartslag zorgt voor vetverbranding en in mijn geval aan zeer snel gewichtsverlies. En vermits er 24 Kg afmoest, was er flink wat werk aan de winkel.

Dit zorgde uiteraard voor de nodige frustraties want, ik wil liever sneller als 10k/u en dat lukt(e) maar niet.

En, na mijn fysieke testen, blijk ik daar wel toe in staat ! Conditioneel gezien ben ik ondertussen in staat om 12k/u te rennen, helaas, moet ik ik meer vertrouwen krijgen en van die lage hartslag-dwang af geraken.

Gisteren ook, een looptest op een loopband, toch een ding dat mij vertrouwd is. Op een gegeven moment wordt de snelheid opgedreven tot 13,5 K/u .. Tja, het doet mij dan zoooo bibberen dat ik na twee minuten stop ... Gewoon omdat dat stomme getal er staat !

Zelf dacht ik altijd dat hoe ouder je bent, hoe lager je hartslag moet zijn.
Dus, als ik 12k of 14k ren, doe ik dat aan zeer lage hartslag.  Je ziet mij dan bijna over de straat kruipen van traagheid maar alles voor de lage hartslag.  Helaas moet je dit geen drie of vier keer per week doen want dan geraak je geen stap vooruit.

Zo ook de Ten Miles vorig jaar ... Het was een training in lage hartslag. Heb ze toen ook in een enorm traag tempo uitgelopen aan een gemiddelde hartslag van 146 s/m. En dat hoeft blijkbaar niet tijdens een wedstrijd.  En ja, ik stapte dan ook te fris over de finish, het leek alsof ik net gestart was ! En dat is natuurlijk niet het gedachtengoed van een wedstrijd !

Tijdens een wedstrijd mag je gerust je tempo zodanig opdrijven waardoor je in mijn geval gerust al van bij de start naar 170 s/m mag gaan. Ja, deeeeeuh .... Hier had ik uiteraard geen idee van !
Helaas zit het tussen die twee oren fout, want mijn hersenen linken 170 s/m aan hartfalen ...

Soit, ik heb nu ondertussen een 12 weken schema gekregen met daarin intervaltraining en eindelijk ook een schema met duidelijke vermeldingen naar welke hartslag ik mag gaan in mijn eigen situatie .. Een schema op maat, die ervoor moet zorgen dat mijn conditie en snelheid verbeterd, die mij meer zelfvertrouwen geeft en die eindelijk afstapt van de vetverbranding ... Want eerlijk ? 58 Kg voor iemand van 174 cm groot, die hoeft niet meer zo nodig vet te verbranden.

Hopen vanaf nu dat er geen sneeuw meer arriveert, niet te veel regen en wind, een niet overvolle agenda zodat ik niet meer vergeleken wordt als een wandelaar tijdens het lopen !
En dan ? Verrassen ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten