zondag 17 maart 2013

Gezonde voeding en slapen enzo ...

Als je mij een jaar geleden zou zeggen dat ik ooit nog op mijn voeding zou letten om beter te kunnen lopen, ik had je zot verklaard ... Want, ik lust wel graag ne friet, een glas wijn of een stevig pintje.

Bovendien neem ik het ook niet zo nauw met water drinken voor/na het lopen. Soms ga ik zonder ontbijt lopen, eet ik de avond voordien alleen een kommeke soep, durf ik chips te eten na het lopen, loop ik met een bierkater van een avondje heffen etc.

Maar, sinds ik verslaafd ben aan Twitter, volg ik daar andere lopers via de link @looppassie en mensen, dat werkt stimulerend. Want .. De Nederlanders kunnen er wat van ... Die rennen zich onnozel ... En bovendien ook allemaal zo gezond en ontzettend goed bezig ! Dus ... begon ik mij meer en meer schuldig te voelen bij mijn dagelijks glas wijn, pintjes, het gebrek aan water drinken, chips na een training ...

Aan slaap kan ik niets veranderen. Al vijf jaar aan een stuk slapen wij geen enkele nacht door, gaan we ook te laat slapen want ja, werken, sporten, kinderen en een huishouden .. Daar kruipt nu eenmaal veel tijd in ! Slaap is belangrijk wil je goed sporten maar helaas ... mijn kinderen denken er anders over.

Aan mijn loopschema erger ik mij van tijd tot tijd ook. Want, mijn schema kiest voor vier keer per week trainen en eerlijk, dat lukt me niet ... Ondertussen lopen wij beiden en moeten we dus beiden tijd zien te vinden. Lopen gebeurt dus op een zeer stresserende manier op de meest gekke momenten en ELKE keer moederziel alleen en daar heb ik het soms erg moeilijk mee ! Als je 40 minuten gaat hardlopen akkoord, maar een uur en half in wind, koude en sneeuw ? Neeje, ik word daar niet vrolijk van.  Meer en meer lijk ik achter mezelf aan te hollen op alle vlakken !!!

Er zijn ook twee kinderen die nergens achter gelaten worden.  Onze kinderen zijn ELKE dag bij ons ! Gaan nooit uit slapen, zijn vroege vogels en vragen 's nachts ook nog aandacht.  Willen we dus vooruitgaan en langer en frequenter lopen, moeten we kiezen voor een babysit en dan wordt lopen als sport wel weer duur !!!

Aan 1 factor kan ik echter wel iets veranderen, mijn voeding.
En vermits ik niets ken van voeding en sporten, het hardloperskookboek gekocht.

Het boek heb ik nog maar enkele dagen, te kort om echt al te profiteren van de voordelen maar :

a) voorbije week geen druppel alcohol gedronken, alleen water
b) niet gesnoept buiten een dagelijks stukje chocolade
c) veel water gedronken, waaronder gisteren 2L omdat we vandaag een wedstrijd liepen
d) veel knoflook, pasta, fruit, rozijnen en noten
e) bietensap en mensen, dat is walgelijk !!! Heb het pas gisteren ontdekt dus ja, met dat ene grote glas ga ik alvast niet sneller lopen maar kom ...
f) deze morgen twee witte boterhammen met confituur en sportdrank
g) veel groene thee gedronken voor het slapen gaan


Ben van plan om die trend verder te zetten ...
Nu nog nadenken over de combinatie lopen, werken, kinderen en huishouden en vooral ... Hoe in godsnaam gaan wij ooit terug doorslapen ???


Geen opmerkingen:

Een reactie posten