dinsdag 26 maart 2013

Ploeteren, time-management, multi-tasken

... Om te doen alsof ik De Perfecte Mama ben, heb ik sinds kort een abonnement op de Libelle Mama !
Ga mij niet uitlaten over het niveau van dit blad, maar, elke keer opnieuw kom ik toch een artikel tegen waarin ik mijzelf "herken".

Zo ook in de Libelle Mama van deze maand "Multitasken, dat kunnen wij goed" !

Ga nu niet het hele artikel overpennen maar de Headlines zijn zo herkenbaar :

- Moeders besteden per dag 1 uur aan zichzelf ... Nu, ik weet niet waar dat ene uur dan vandaan komt, ik heb het gevoel dat ik bijna nooit tijd aan mezelf besteed. Jaaaaa, ik ga lopen, drie keer per week met een beetje geluk maar ELKE dag 1 uur ???? Waar moet ik dat gaan halen ?

- Vrouwen voelen zich schuldig als ze niet doen ... Zo herkenbaar .. ik kan dus niet meer gewoon in de zetel zitten met een boek, er is altijd werk in het huishouden !!! En wat we nu doen, hoeft morgen niet meer gebeuren .. Dat deze denkwijze zich de dag nadien herhaalt ? Daar denken we niet aan ...

- We voelen ons schuldig als de To Do Lijst niet afgewerkt is .. Daar heb ik minder last van. Simpelweg omdat ik To Do Lijstjes zodanig maak, dat ik ze wel afkrijg op een dag. Dat ik dan als een razende te keer ga in ons huis of het verkeer spreekt voor zich ...

- Om tijd te winnen, proberen vrouwen verschillende dingen tegelijk doen ... Zo herkenbaar en ja, ik vind dat ik dat perfect kan. Volgens een onderzoek is dit echter niet zo goed want we gaan ons extra focussen op datgene wat eenvoudig is ! Nu vraag ik mij dan af .. Is er iets in een vrouwenleven eenvoudig ?? Op dat vlak vind ik mij dus De Perfecte Vrouw !!!! (bij deze bent u gewaarschuwd).

- 74 percent van de vrouwen, geeft toe verstrooid en vergeetachtig te zijn .. Daar zeg je wat !!! Ik ben op mijn werk enorm georganiseerd maar dat stukje persoonlijkheid valt zo van mijn schouders wanneer ik de deur achter mij dicht trek ... Zo zoek ik mij altijd een ongeluk naar sleutels, telefoon, mutsen, jassen ... Weet ik de helft van de tijd niet waar ik belangrijke papieren gelegd heb.

- 83 percent geeft toe dat het leven eenvoudiger zou zijn, mochten we dingen kunnen loslaten ... Loslaten ???? Que ... Ik laat NIETS los .. Wat een ander doet, doe ik gewoon beter, nah .. Ben ik dan arrogant ? Nee, verre van .. Maar, als Het Lief kookt, is de keuken nadien een slagveld .. Als Het Lief de kinderen in bad doet, kan je nadien dweilen ... Als Het Lief kleertjes klaar legt, moet ik keihard mijn ogen toeknijpen omdat ik de combinatie niet leuk vind ... En ja, ik geef toe, ik heb Een Nieuwe Man, hij doet enorm zijn best .. Maar, ik ben beter !!!

Mogelijke oplossingen om tijd te maken voor onszelf ???

- Delegeren : maar, ja, wat ik doe, doe ik altijd beter .. Als bij ons de poetshulp komt, ben ik de dag nadien alweer aan't stofzuigen of dweilen ..
- Een Agenda aanleggen : ik heb een klassiek agenda, een Ifeun, een werkagenda en sinds kort ook een loopagenda .. Daar bovenop een familie-kalender ... Ondertussen wel ten volle overtuigd van de Ifeun.
- Organiseer : als er nu iemand kan organiseren, ben ik het wel. Maar, meestal prop ik mijn dagen dan zodanig vol dat ik inderdaad uitgeput in de zetel beland en van niets of niemand nog iets wil weten ! Want, hoe meer ik kan op een dag, hoe beter !!!
- Koppel het nuttige aan het aangename : .. Doordenkertje ... Tips zijn welkom !!!! In onze Libelle stond het voorbeeld : als je keiveel strijk hebt, nodig dan je vriendin uit en strijk samen ? Zie je mij al mijn strijkplank in een Fiatje steken ???? Deuh .. Dus, tips welkom ...
- Gun jezelf me-time : in de Libelle staat dat je elke dag 15 minuten me-time moet opnemen ... VIJFTIEN MINUTEN !!! Een dag telt verdikke 24 uur .. Zijn we echt zo weinig waard ????

Geen opmerkingen:

Een reactie posten