dinsdag 28 mei 2013

Sofinesse

Vorige week viel mijn oog op de blog van Sofinesse, een Radio Nostalgie presentatrice die een Open Brief geschreven heeft aan Minister Monica De Coninck ..

Uit nieuwsgierigheid ben ik die brief beginnen lezen, van Sofinesse, niet die van de Minister. In mijn ogen leven die namelijk op een andere planeet en weten die gewoon niet hoe een doorsnee gezin vandaag de dag ploetert en moedert en probeert te overleven op de arbeidsmarkt ... Waarom zou ze ook met haar vette pre en wellicht een nanny, kok, poets-en strijkhulp !

Links en rechts ook wat reacties gelezen van andere blogsters die direct op dit onderwerp sprongen en lekker hun zegje wilden doen ... Voor- en tegenstanders, direct .. Maar, dat heb je als je blogt...

Ik herken me wel in haar blog ... Het Ploeteren, u weet wel .. Ik ben het prototype van een Ploeterwijf .. Niet omdat ik dat nu zo leuk vind maar gewoon omdat ik niet anders kan .. of wil kunnen ? Ik wil gewoon dat het hier kraaknet is, dat de strijkmanden leeg zijn, de ijskast gevuld, de tuin mooi onderhouden.

Maar, ik ken me ook in "haar" .. Beetje druk, beetje chaotisch, beetje neuroot van tijd tot tijd, een hoofd vol zorgen. Kortom, ik roep Sofinesse op om te volgen !!

De minister in kwestie had de werkende vrouwen blijkbaar opgeroepen om eens goed na te denken over "deeltijds" werken ...  N a    D e n k e N ? Denkt mevrouw de minister dat we dat dan niet doen ? Ik stel mij die vraag ELKE dag !!!

Enerzijds omdat deeltijds werken in mijn geval "fin carrière is" ..
Anderzijds omdat je met deeltijds werken (in mijn geval 4/5) het leven echt niet makkelijker maakt !

Integendeel ... Ik heb het gevoel dat ik nu nog meer ploeter als wanneer ik voltijds werkte .. Het is alsof het nu eenmaal van ons verwacht wordt dat de was, de plas, de strijk, de boodschappen etc. gedaan worden op die ene vrije dag in de week die we hebben (rekening houdend met het feit dat ik op donderdag laat werk en ook op zaterdag van de partij ben).  Mijn "vrije" dag of mijn dag "verlof" zoals sommigen het droog noemen is een dag die zodanig gevuld is, dat ik niet eens tijd heb om rustig te eten, noch te drinken ! Stilaan komt er ook het begrip "taxi-spelen" bij ...

Of ik mij zorgen maak over de financiële kant van deeltijds werken ?
Nee begod ... Een pensioen zal ik allang niet meer krijgen en wij hebben leren leven met dat ietsje minder elke maand.  Je moet wel ... Onze voltijdse crèche kost 600 euro rond ... ELKE maand opnieuw al vijf jaar lang. Het begrip Sparen is hier niet langer een begrip, het is gewoon onbestaande !
En ja, er bestaan crèches die goedkoper zijn .. Maar, plaats is er nergens (Antwerpen), ellenlange wachtlijsten of zoals bij ons .. Op vrijdag je kind naar de crèche brengen en horen dat ze de maandag erop niet meer moet komen omdat ze de boeken neer leggen.
Aan die crèche-periode komt echter wel een einde ... En dan proberen we de crèche centjes opzij te zetten .. Want, mensen, ... Onze kinders kunnen alvast tot hun 12 jaar gratis onderwijs volgen ...

Zo links en rechts hoor ik andere moeders ook reageren ... Breng de strijk weg, vraag een poetshulp, Eerlijk, .. Ik word mottig van zo'n uitspraken .. Alsof iedereen het zich financieel kan veroorloven om een poetshulp te vragen .. Ze moeten er dan wel wekelijks liggen he, onze cheques !

De grootouders inroepen ? Dan keert mijn maag helemaal .. Wie kiest er voor kinders ?
Kinders moeten opgevoed worden door de eigen ouders ... Mijn ouders hebben 21 jaar voor mij gezorgd, nu mogen zij genieten van hun welverdiend pensioen.  En ja, ik heb geluk, mijn ouders halen onze kindjes zo goed als alle dagen van school omdat ze het zo zielig vinden dat een nog geen 3-jarige naar de voor- en nabewaking moet ! Maar daar stopt het ook ... Als we kunnen, halen we ze zelf ...

En als de oma en opa de kinders halen en naar ons thuis brengen, nodig ik hen uit om aan te schuiven aan onze tafel ! Lekker koken en een glas wij erbij ... Zo hoort het !!! Dat is het minste dat ik kan doen....  En ja, ik maak het mijzelf er niet makkelijk mee; lekker koken in de week .. Maar, ze verdienen dat ... quality time met hun kinderen en kleinkinderen ...

De vakanties worden hier grotendeels overbrugd met speelpleinwerking (mijn moederhart loopt dan over ook al vond ik het zelf altijd leuk als kind !!!) en/of om beurten verlof opnemen ...
De eigenlijke vakantiedagen worden gereserveerd voor de zomermaanden want mijn moederhart krijgt het niet zo ver dat ik mijn kinderen 8 weken naar zo'n speelplein moet sturen.  Wat zal ik blij zijn als de kindjes naar een "echt" kamp kunnen gaan met de Scouts of Bloso .. Een kamp waar ze ook iets leren ... Ik ben persoonlijk zelf niet wild van een speelplein ... Maar, wel van een kamp in de Ardennen, de boerderij .. Een kamp waar ze vuil en smerig worden ... Waar ze kattenkwaad kunnen uithalen.

Langs de andere kant genieten onze kindjes ook van het sociale contact, ze zijn bezig en zitten niet de godganse dag achter de televisie.  En het is alleen mijn moederhart dat te keer gaat, want, eerlijk .. onze kindjes zijn het zo gewend van overdag weg te zijn, dat ze het zich wellicht al niet meer kunnen inbeelden .. Een moeder die tijdens de zomermaanden thuis is ...

Of ik het mij niet lastig maak te blijven werken ? Ja, elke dag opnieuw breekt mijn moederhart.
Vorige week zag ik foto's van de oudste toen de schoolfotograaf passeerde. Ik schrok, ze is al bijna zes .. Z E S ! Beide kinderen draaien elke dag mee in de mallemolen, in de race tegen de tijd, beide kinderen kijken al niet meer op wanneer de moeder compleet overstuur begint te flippen wanneer het draaiboek even niet draait zoals het hoort ... Maar, dat is mijn fout .. perfectionisme allom !

Zou ik kunnen thuis blijven ? Ja .. Als we soberder zouden leven, kan het volgens mij wel .. Gedaan met leuke kledij, hobby's voor de kinderen, vakanties, auto, lekker vers eten van de bakker, de keurslager en de fruitboer (want ja, wij zijn fervente buurtwinkelkopers !).  Neen, wij hebben in principe geen  behoefte aan twee auto's en hippe kledij ... Maar geven wel veel geld uit aan lekker eten en fruit, veel fruit ... De auto en de kleding kan ik laten maar gezonde voeding ? B a s i c s !

Zou ik willen thuis blijven ? Ja .. Ik zou graag elke dag aan de poort willen staan .. Ik zou graag elke moment op foto willen leggen van mijn kinderen en niet schrikken wanneer ze op een dag ter hoogte van de borst komen ... Maar ... ik heb ook gestudeerd ! Ik heb een diploma, hard voor moeten werken trouwens .. Ik wil een zelfstandige vrouw blijven met een eigen potje, een vrouw die niet aangewezen is op haar partner zoals de zestigers van vandaag .. Oplossing ? De school niet sluiten om 15.30 maar stoppen met les geven om 15.30 en tijd en geld steken in een uur en half  extra sport, muziek, tekenen, koken zodat een van de ouders hun kinderen kan ophalen aan school zonder een oma te vragen, zonder dat de kinderen zich stierlijk vervelen in de opvang of thuis om 16.00 voor de televisie kruipen !

Of het vroeger beter was ? Ik was géén sleutelkind, omwille van mijn gezondheid is mama thuis gebleven voor haar dochter .. Maar, zij is diegene die mij altijd in mijn oren geknopen heeft om te studeren en te blijven werken !! Ze noemen dat emancipatie mensen ... Nochtans, ik vond het zalig om om vier uur thuis te komen van school en een kommeke fruit te vinden .. Ik vond het zalig wanneer mama mij extra verwende tijdens de examens en mij door die lange, ellendige weken hielp ... Maar, onze mama's en oma's hebben gevochten voor meer zelfstandigheid en vrijheid .. en nee ik ben niet bereid dit op te geven ondanks het feit dat mijn moederhart overuren maakt en mijn agenda chaotische proporties aanneemt.

Wat ik bijzonder spijtig vind, dat heel veel moeders zeuren dat ze geen me-time meer hebben ... Dat is plannen beste mama's .. Ik heb twee kinderen, beiden kenden een zeer slechte start in hun jonge leventjes maar .. ik heb altijd tijd gemaakt om te gaan sporten ... En dat beste mama's, dat doe je door een goed georganiseerd agenda en een partner die ook niet vies is om de kinderen eten te geven, in bad te doen en een boek voor te lezen .. Dat, mama's, dat noemen ze communicatie ... Ik zeg niet dat het makkelijk is ... Ik ren soms op de meeste gekke momenten maar "waar een wil is, is een weg" !

Dus, moeders van nu .. Wij zullen altijd in de mallemolen zitten ...
Vergeet echter nooit wat je hebt, wat je kan, wat je wil .. Wat je kinderen willen ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten