vrijdag 28 maart 2014

Naaisels enzo …

Vorig jaar is mijn geliefde Tante overleden … Geliefd was ze alom, populair ook …

Maar, vooral … Ze was de enige die geduldig (en met een lach) tijd stak in mijn knoeisels van rokken.
Ik kreeg van haar een nieuwe naaimachine en ze bleef volhouden om alles uit te leggen .. Hoe ik de draad erin kreeg, hoe ik een spoel moest opwinden, waar ik welke kleur moest gebruiken etc.

Ik slaagde er met haar hulp in om een aantal deftige rokken te maken, althans vanop een afstand lijken ze deftig .. ondertussen is er bij eentje een rits los en bij  een andere en zoom gelost. Maar he, niemand die té dicht in mijn aura komt om het te doen opvallen .. En eerlijk; ik ben én te lui om het te maken én ik "zie het niet".

Het komt er eigenlijk op neer dat ik na haar dood mijn nieuwe machine niet meer aangeraakt heb.
Ook wel een beetje omdat ik hier nergens in huis een tafeltje heb staan waar het ding kan staan zonder dat ik heel het gebeuren moet in- en uitpakken want ook daar ben ik .. jawel .. lui !

We zijn nu iets meer als een jaar verder en stilaan begint het terug te kriebelen .. Alleen, ik heb geen leermeester meer en zal het dus met vallen en opstaan moeten leren.  Heb wel een Man die de patronen beter begrijpt als zijn vrouw maar; naaien doe je als vrouw, niet als man !

De voorbije dagen mijn stoffen bovengehaald en geaaid, meer niet .. Tot het besef gekomen dat ik mijn Fragile stoffen niet wil verknoeien dus die heb ik snel op het www geplaatst. Gelukkig zijn er andere dames die wel goed overweg kunnen met naald en draad en zodoende waren die binnen de twee uur de deur uit.  (eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik met de opbrengst een Sportwatch ga kopen, maar, stil he, tegen niemand zeggen :o))

Helaas zit ik dus zonder stofjes .. het is te zeggen; ik heb nog Ikea stof .. Geen idee of het gordijnstof of tafellakenstof is; het is s t o f … En Ikea is zo vriendelijk om te denken aan vrouwen zoals ik ik die én lui én onhandig zijn, dus, die katoen is behoorlijk dik en dus ideaal om mijn kunsten op bot te vieren.

Al heel de week kijk ik betoverend naar de schreeuwerige stof en meer en meer kom ik tot het besluit dat ik het gewoon opnieuw ga proberen ! Als Mdme Zaza een "luiven-wijvenrok" kan maken binnen de twintig minuten, dan moet ik dat toch kunnen klaren binnen een week ? Nee ????

Ben dus opnieuw op zoek naar patronen en liefst voor een makkelijk A-rok zonder beleg, zonder rits .. Gewoon zo'n ding dat je aan een aantal kanten vast stikt en dan over je hoofd trekt … Moet toch lukken ? Als ode aan mijn Tante die wellicht behoorlijk hard zal lachen daarboven .. Maar he; daar doe ik het voor …

Heb voldoende om wellicht vijf van die rokjes te maken, eentje zal dus zeker lukken.
En vermits de stof écht zoooo schreeuwerig is, hangt de rok wellicht nadien in mijn kast te pronken …

Geen opmerkingen:

Een reactie posten