vrijdag 2 mei 2014

Nieuwe Loopmaatjes

Na ruim acht maanden heb ik vandaag al mijn moed bij elkaar gezocht en ben ik het running center binnen gestapt die al enige tijd mijn loopschoenen verzorgd.

Heb het altijd uitgesteld, ah ja, geen reden om nieuwe schoenen te kopen als je toch niet rent.
Nu het echter altijd wat beter gaat op de loopband, ben ik er mij van bewust dat ik mijn goedkope Asics van 60 euro (die ik snel aankocht in hoge nood) dringend moet vervangen door nieuwe, deftige en wat duurdere loopschoenen.

Mijn oude loopmaatjes liggen sinds begin september nog altijd in dezelfde hoek van de garage. Ik heb ze sindsdien niet meer vastgehad, bekeken, besnuffeld .. Het idee alleen al doe me tranen.  Vind het erg daar niet van, ze hebben me ruim 900 km gezelschap gehouden maar mentaal gezien lukt het me niet.  En eerlijk; ze waren dringend aan vervanging toe.

Vandaag dus opnieuw geïnvesteerd in nieuwe schoenen. Enerzijds dus uit hoge nood omdat het onverantwoord is om met "noodschoenen" op de band te staan, anderzijds omdat dit mij verplicht om stilaan terug te denken aan buiten rennen. "Denken" want de stap naar buiten toe blijft momenteel nog iets te hoog (maar ik heb een Plan B en C).

Aangekomen in het running center opnieuw even mijn verhaal en een verkoper wiens nekharen direct overeind staan. Ja, het blijft vreselijk maar neen, ik blijf niet bij de pakken zitten en mag mij gelukkig prijzen dat ik vandaag de dag sta waar ik sta .. (of hoe zeg je dat !?).

Het was als thuis komen, straf ! Sinds vorig jaar loop ik met Brooks Defyance omdat Saucony zijn hiel ingekort heeft en ik een haat-liefde relatie heb opgebouwd … De nieuwe Brooks voelen zoals thuis komen.  En het bizarre; bij de test jog ik gewoon alsof ik de voorbije acht maanden niets anders gedaan heb (akkoord; nadien breekt me dat zuur op).

Even test ik nog een stel Asics maar Brooks voelt als thuis komen.  Het was direct liefde op het eerste zicht én ik vind de nieuw Brooks best wel vrouwelijk .. ook in maatje 42 ! Vorig jaar had ik Versie 6 en die was net iets te mannelijk, zeker ook als je een grote voet hebt zoals ik. Overigens, eigenlijk doet dat er niet toe, een loopschoen moet vooral lekker zitten, stevig zijn, ondersteunen !

De eerste stap is ondertussen gezet; ik heb geïnvesteerd in nieuwe schoenen … Stap twee is mijn moed bij elkaar rapen en beginnen buiten rennen. De afstand is ondertussen geen probleem, de conditie is op peil. Het is alleen de deur openen en beginnen lopen op een egale ondergrond …

En gelukkig is de vaste verkoper (eigenaar) mee en geeft hij mij meteen de tip om te starten op de lokale atletiekpiste en toch eens contact te nemen met een Sport Psycholoog in de buurt, iets wat ik tot op heden ook altijd maar uitgesteld heb.  Mentaal blijf ik problemen hebben om mij buiten te begeven, baadt het niet, het schaadt ook niet.

Of ik ooit opnieuw wedstrijden zal lopen is een vraagteken … De kriebel is er en die zal mij hopelijk zover krijgen dat ik opnieuw met plezier mijn rondjes ga rennen buiten. En als je binnenkort ergens in "A" een Vrouw tegenkomt die tranen met tuiten jankt; dat ben ik .. Waarschijnlijk blij omdat ik terug buiten loop, waarschijnlijk ook omdat ik doodsangsten uitsta op te vallen ! Neem het mij niet kwalijk … Het is zoals autorijden na een zeer zwaar ongeval !

2 opmerkingen:

  1. Veel succes met je nieuwe start. Ik duim alvast (maar ben het met je eens dat fietsen ook leuk is)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wil ook al heel lang trekken met de fiets; heb een kei goede treckingfiets met fietstassen enzo .. maar, met twee kleine kinders die niet meer in een fietskar zitten, onmogelijk :o((

    BeantwoordenVerwijderen