woensdag 1 oktober 2014

Smartmat : breng creativiteit in de je keuken

.. Dat De Man eens wat anders wilde eten dan pasta ..
.. Dat De Man via collega's de oplossing gevonden had voor a) fast cooking en b) fast shopping
.. Dat De Man de oplossing gevonden had om niet meer in file te staan op zaterdag in de Colruyt
..... Kortom; Mijn man kwam af met www.smartmat.be

Ik had er al wel van gehoord net zoals de mensen die grote hoeveelheden koken omdat ze graag koken en die dan voor kleine prijsjes verkopen aan mensen die niet graag koken of geen tijd hebben.
Alleen, tja ... ik zag niet direct de meerwaarde om dit toe te passen.

Maar, als de man enthousiast is, dien ik nu eenmaal te volgen, toch ?
Ik moest zelfs niet afkomen met "ja, maar" of "ben je zeker" of "geen goesting" "ik ben geen keukenprinses" "we hebben niet alle bij-ingredienten" ......
Hij had zich geregistreerd en het eerste pakket werd vorige week maandag geleverd.

Het concept is eenvoudig : gevarieerd en originele maaltijden, aan huis geleverd, gezonde seizoensgebonden producten, eco, in een handomdraai in elkaar geflanst .. Geleverd in zo'n grote papieren bruinen zak, menu's erbij etc.

De man koos voor een pakket voor twee personen, voor drie dagen aan een prijs van 65 euro. 
Zelf vond ik dat vrij duur maar vermits ik niets had in te brengen, wachtte ik hoopvol op het resultaat. De levering aan huis gebeurde rond vijf uur; wat mij alvast krikkel maakte want dat haal ik meestal al niet. Ik vertrok dus alvast met een hoop tegenkantingen ... Bovendien heb ik ook al gemerkt dat koken met een menu of kookboek heel wat bij kruiden, oliën, azijn etc vraagt en dat hebben wij niet, omdat we inderdaad nogal snelle kokken zijn (zoals de meeste jonge gezinnen met kleine kinderen die dan ook nog eens hobby's beoefenen).

Het pakket werd perfect op tijd geleverd, zo perfect dat ik er nog aankwam gereden met mijn fiets.  Ik moest dus al een lichte vloek onderdrukken en kon nog net vriendelijke bedanken. Nu zijn mensen eens op tijd en is het weer niet goed, bedacht ik mij nadien.  De levering gebeurt in een koelwagen, inderdaad in een mooie bruine papieren zak.

Nieuwsgierig als ik ben, begon ik die zak meteen uit te laden en alles te bestuderen, besnuffelen en op een hoopje te leggen in de hoop te kunnen uitmaken of het zijn prijs waard was. Toch lichte twijfel .. Ik kon mij ook moeilijk inbeelden dat ik uit die ingrediënten drie volledige maaltijden zou kunnen maken.

Het krantje daarentegen vond ik geweldig, helemaal mijn ding.  Een gazet(je) met mooie gerechten, duidelijke omschrijvingen om alles klaar te maken en zeer duidelijke meldingen van datgene ik extra in huis moest hebben ... De gerechten spraken tot de verbeelding en waren inderdaad gerechten die niet te moeilijk waren om te maken, er lekker uit zagen en heel wat anders dan de dagelijkse kost die ik op tafel breng.

Zelf ben ik -zoals eerder gezegd- een snelkoker.  Ik moet binnen het half uur een gerecht op tafel kunnen toveren, inclusief de opruim/afwas en afwerking.  Dat is bij deze gerechten niet mogelijk, het kost je gemiddeld vijfenveertig minuten om je gerecht klaar te stomen.  Mijn geduld werd dus al snel getest maar gelukkig stonden er geen jengelende kinderen aan mijn mouw te trekken of ruzie te maken met elkaar.

Zelf maakte ik het eerste gerecht, de andere twee gerechten werden door De Man Des Huizes in elkaar gestoken. Gelukkig maar ... Het was zijn idee, toch.

Ondanks het feit dat ik de prijs niet goedkoop vind (maar begrijpelijk want producten van eigen bodem, bio producten, vervoer, menu samenstelling etc), moet ik eerlijk toegeven dat ik GESMULD heb van deze gerechten !!!!! Ze zijn inderdaad niet moeilijk te maken en als je je keuken iets meer uitbreid met oliën, azijn, extra kruiden is het zeer haalbaar om te maken.  Bovendien leer je nieuwe producten kennen ... Zo had ik nog nooit gehoord van Bulgur en ben ik absoluut geen fan van venkel.

Of het uiteindelijk te weinig was ? Neen ! Onze buiken zaten meer dan vol, we hadden soms zelfs restjes die we de dag nadien nog oppeuzelden. Wat ze deze week wel gebruikten was room, vrij veel kaas en die calorie-bommen gebruik ik zelf weinig in de keuken. Maaaaaaar, ik ben ondertussen wel verslaafd aan de sinaasappelsaus die ik leerde kennen: heel eenvoudig, sinaasappel, soja en peper !

Moet dan ook bekennen dat ik snel gekeken heb naar de nieuwe menu en dat we waarschijnlijk nog wel gebruik zullen maken van hun aanbod.  Ik heb heel monter nog opgemerkt dat er in onze kast tientallen kookboeken staan en ik ook wel origineel kan kokkerellen uit een SOS Piet als het moet maar toch ... dit is zo makkelijk uitgelegd, geleverd aan huis .. Ik ben overstag !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten