donderdag 3 januari 2013

50 shades ...

50 shades of Grey ..

Een half jaar geleden had ik nog niet van deze hype gehoord ...
Ja; sorry, ik volg de Boeken Top 10 nu eenmaal niet omdat ik zo mijn eigen manier van boeken aanschaffen heb en ja, ik leef op een ander planeet !

Deze zomer in Frankrijk zat ik na een week al door mijn boeken. Met nog een week te gaan, vonden we in Antibes een Engelstalige Bookshop.  Daar op een tafel lagen de Twilight Boeken en De Shades Boeken.  Van beiden had ik toen nog nooit gehoord.

Omdat ze vrij goedkoop waren en ik hoge nood aan boeken had, besloot ik ze te kopen.
De Twilights heb ik nog snel-snel veroberd; de Shades lieten op zich wachten.
Ook dan nog geen idee over wat de boeken gingen ...  En neen, ik had ook de achterflap niet bekeken bij aankoop !

En overal zeulde ik het eerste boek mee en elke keer opnieuw kwam ik er niet toe het te lezen. Ondertussen dankzij "Astrid" toch al geïnformeerd dat het boek sexueel getint was. Maar ja, Astrid vertoeft in Amerika en de Amerikanen zijn heiliger dan de Paus toch ?

Links en rechts toch nog wat andere commentaren gelezen en ondertussen overwon de nieuwsgierigheid het boven het tijdgebrek.  Wat ik van het boek vind vragen de mensen ...
Moeilijk ...

Ying and Yang
- Het Engels trekt op niets, het is geen boek met hoog Engels literatuurgehalte

- Gelukkig de Engelse versie(s) gekocht want blijkbaar is de vertaling nog slechter

- Choquerend ja en nee ... Ik ben een gezond meiske in een gezond lijf; het boek laat me niet onbewogen ... Het domein is mij onbekend ...

- Het boek typisch voor vrouwen ? Goh .. Misschien wel ja ... Ik zie een man dit boek niet gauw lezen maar, dan moeten de mannen er ook geen kritiek over geven.

-Hoog literair is het niet maar het is ook geen goedkoop stationsroman à la Konsalik.  De mannen zouden beter hun tong inslikken want ik kan mij er wel in vinden dat het boek enigszins stimulerend werkt onder de lakens !!!

- Moet iedereen het lezen ? Wat mij betreft wel ... Het boek kan gelezen worden door de Flair/Libelle-lezeres maar even goed door mensen die graag boeken lezen met diepgang.  Verwacht echter geen hoogstaande Engelse woordenschat of volle zinsconstructies.  Moet dit overigens bij dit type boek ?

- Nieuwe hype ? Euh ... dit boek is al vrij extreem; een hype hier rond bouwen zoals oa. gebeurd is met de boeken van Dan Brown zie ik niet direct gebeuren.

- Verfilmen ? Liever niet ... Dit krijgen ze in Amerika nooit door de filmcensuur en is volgens mij gewoon niet toonbaar is een gewone filmzaal. Overigens ben ik zelf nooit wild van eender welk verfilmd boek ... "Het boek is altijd beter dan de film" blijft mijn motto !

- Onder de kerstboom ? Ja, waarom niet ... Zolang het maar niet onder de ogen van de puberende zoon of dochter terecht komt !

Ga ik de andere twee boeken lezen ? Tuurlijk anders had ik ze niet aangeschaft. Verwacht ik daar hetzelfde niveau ? Euh ... Als het een typisch Amerikaans verhaal is, komt er wel weer een slap happy end zeker ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten