woensdag 17 april 2013

De Moesel

Paasvakantie .. Eindelijk ...

Sinds augustus vorig jaar geen echte vakantie meer gehad.
De tweede week Pasen was dus meer dan welkom.
Een weekje Landal in de Moezelstreek ..  Qua afstand makkelijk te doen met kinderen die na 15 Km al vragen of het nog lang is !

Akkoord, een Landal vakantie is nu niet echt de meest avontuurlijke trip maar he, de kinders houden van het zwembad en in dit geval de oudjes van de Riesling ...

Een weekje Landal werd een mix van kinderactiviteiten, cultuur, avontuur, epicuriens eten en vooral lekkere wijn drinken.

Kinderactiviteiten genoeg op zo'n park : Bollo de Beer, een mega binnen speeltuin met veel te hoge glijbanen (voor de mama's en papa's), een klein zwembad maar voldoende voor de kinders, een mini-golf (waar ik won !!!!) en een bowlingbaan waar de kinders "hun" baan net niet geruineerd werd en deze mama besloot om ook met kinderballen te spelen.

Cultuur werd gesmaakt en geapprecieerd in Trier met oa De Porta Negra, de Hauptmarkt en De Dom, het amfitheater vonden we niet ... Trier staat ook omschreven als een winkelstad maar die winkels vind je duidelijk niet in het straatbeeld en eerder in een shopping center (skip).
Voor peperkoeken huisjes moet je dan weer in Bernkastel Kues zijn, huisjes die net uit het sprookje van  Hans en Griet lijken te komen.  In de zomer lijkt het mij super gezellig met al die terrasjes, nu was het er vooral een beetje nat !

Avontuur te vinden in het kleine stadje Riol .. Een Rodelbahn van dik een kilometer lang ! En vermits de dames geen angst kennen, werden het meerdere ritjes die elke keer een beetje sneller gingen. Zaaaaaalig en net dan ook lekker warm. Een aanrader !
(www.riol.de)

Sport wat is er leuker dan rennen in de bossen ! Vermits je in Belgie al goed moet zoeken naar een bos, is elke boom voor mij een pluspunt, helaas .. het zijn flinke kuitenbijters daar in de Moezelstreek maar ach .. Wij kunnen dan met het betere vloek- en zuchtwerk.  Altijd die lichte angst om verloren te lopen en altijd maar hopen dat je onderweg een hert tegenkomt (helaas).  Het liep lekker in ieder geval ... en deze keer ook zonder muziek, gewoon genieten van de stilte en de gezonde dennengeur.

Eten en drinken is altijd leuk op vakantie, zeker in leuk gezelschap. Ik geef toe, ik ben niet zo'n worsten en Schnitzel Madame maar ik heb er toch van genoten.  Wijn laat ik zelden aan me voorbije gaan, helaas drink ik zelden witte wijn.  En laat Riesling nu net van een witte druif komen.
De Moezel is overladen met wijnboeren wat een magnifiek zicht oplevert .. En eerlijk ? Hij valt best te pruimen.

Een wijnproefmoment leert me dat ik houd van halfdroge wijn en niet van zoete of droge wijnen.  Dat je een fles twee jaar kan laten staan maar je de fles beter neerlegt als je ze zelf wil bewaren gedurende een lange periode. Dat de Riesling druif knalt tijdens de maanden september/oktober, dat het koele en natte klimaat niet zoveel invloed heeft op deze sterke, kleine druif

Wil je meer lezen over Riesling : www.wijnkennis.be
De enthousiaste dame gaf ons in rat Duits de nodige uitleg maar na het zesde proefmoment, wist ik niet echt meer van welk hout pijlen te maken ! Ben al blij dat ik toch nog iets mee kreeg dat onthoudbaar was.

Soit, het was een week met afwisseling, vermoeiend dat wel maar voor ieder wat wils.

1 opmerking: