zondag 5 oktober 2014

Loopmaatjes : kiezen voor praktisch of hip ..

Je wordt ermee om je oren geslagen langs alle social media ...
Pinterest, Instagram, facebook .. Loopmagazines, de sportwinkels.
... Loopschoenen in de meest hippe kleurtjes .... Ik voel dan altijd enige wrevel opsteken want ik wil ook van die hippe schoenen in felle mode-tinten.

Helaas denk ik dan altijd aan de verkoper van ons running-center .. Kies nooit voor hip maar voor goede loopmaatjes.  Hij heeft mij altijd in de oren geknopen van nooit geen Nike Running Shoes te kopen. En zijn dat nu net de mooiste en de hipste en diegene die je overal ziet verschijnen in advertenties.

Een fout die ik tot op heden maakte, ik ren altijd met het zelfde paar schoenen.
Gelukkig wissel ik ze na 800 km maar; ik geef mijn loopmaatjes nooit hun rust.
Nu, in tijden van revalidatie doe ik uiteraard geen lange afstanden. Maar, ook in tijden dat ik train voor een halve marathon en toch afstanden afleg van 35 tot 40 km per week, waren het altijd dezelfde schoenen.  Ik weet dus al veel langer dat ik meerdere paar schoenen nodig heb. Alleen, een paar degelijke schoenen kost algauw 140 euro, als je deze dan tegelijk moet vervangen ...

Soit, nu ik in de periode zit dat ik alles zoek om gemotiveerd te blijven, nam ik de beslissing om mijzelf te trakteren op wat hippere loopkledij (loop meestal in het zwart/Nike) en bijkomende schoenen. Zeker omdat ik dan toch kamp met enkele serieuze blessures geen overbodige luxe. Een kinesist en onderzoeken zijn uiteindelijk altijd duurder.

Wat mij de beslissing versnelde waren de nieuwe loopschoenen van Brooks, de limited Ombre Collection (www.brooksrunning.com).  Eindelijk een loopschoen van Brooks in hippe, mooie kleurtjes en niet meer die typische mannelijke schoen die ik altijd moet dragen (u weet wel, size 42).

De kleur had ik snel gekozen, allez, eigenlijk kon ik niet kiezen tussen al het lekkers dat Brooks te bieden had.  En ik hield bovendien rekening met mijn levensles: blijf bij je merk en kies niet voor Nike.  Dus, gisterenmiddag naar het Running Center ...

Helaas, geen Ombre Collection te vinden ... Domper.  Ik bleef echter bij mijn besluit om toch voor een tweede paar te gaan en begon moedig schoenen te passen en te testen via de looptest.  En uiteraard komt Brooks er voor mij weer uit als dé loopschoen. Mijn oog viel tevens op de Nike Air Zoom Structure maar daar kreeg ik niet eens de kans om te passen. Die schoen paste niet bij mij als loopster met de bijkomende lichamelijke mankementen.

Moraal van het verhaal; ik ging opnieuw met een paar Brooks Defyance 7 naar huis.  Een paars paar deze keer .. Ze zitten gewoon het beste en in stilte hoop ik dan ook dat ze nog even bij de 7 blijven en niet naar een 8 gaan met een verlaagde hielzool ... Sexy kan je ze opnieuw niet noemen maar stilaan heb ik mij erbij neer gelegd dat ik nooit een sexy loopster zal worden zoals diegenen die passeren op Pinterest en Instagram.


Ooh ja, belangrijk nog; waarom nu meerdere paren loopschoenen ? Het zorgt ervoor dat de demping van je schoen langer kan herstellen, beter voor je schoen maar ook beter voor jezelf. Blijkbaar hoef je niet noodzakelijk te wisselen van merk .. Ik loop dus momenteel gewoon met twee paar Defyance 7. Misschien ook een stuk uit bijgeloof maar gisteren probeerde ik een paar Asics en het voelde gewoon niet lekker.

Bijkomend voordeel is dat ik nu ook schoenen online kan kopen ... Ik ken mijn maat, merk en type hardloopschoen ... Het is alleen wachten op een hip kleurtje :o)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten