donderdag 10 maart 2011

Carnaval

Tussen al het ziek zijn, moest er ook nog carnaval gevierd worden.
Ik heb niets met carnaval, vriendlief nog minder, nochtans is hij een echte "oilsjt ajoin"
Maar, carnaval betekent meer dan zuipen en verkleden :

Carnaval (ook wel 'Vastelaovend') is een van oorsprong katholiek feest, dat ook heidense wortels heeft en gevierd wordt in de drie dagen voorafgaand aan Aswoensdag. Volgens de traditie duurt het feest van zondag tot dinsdagavond - de Vastenavond. Om middernacht vangt de vastentijd aan van 40 dagen, tot Pasen.

De oorsprong van het woord is onbekend.[1] Van oudsher is carnaval een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de vastentijd, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke.

In die betekenis wordt de term afgeleid van het Latijn: carne vale (= vaarwel aan het vlees).
In België wordt carnaval bijna overal gevierd en wordt er vaak confetti gebruikt. Carnaval wordt gevierd van zondag tot woensdag, en in sommige steden vindt op woensdag zelfs een 'popverbranding' plaats

Tot hiertoe dus altijd geweerd bij ons thuis. Maar ja, Kato gaat naar school en school viert nu eenmaal graag. Dus, tegen ons goesting naar de regenboogwinkel voor een clownpak want het thema was "Circus". Ik moet echter toegeven dat het mij wel wat deed om de oudste te schminken en ze glimmend van trots naar school te zien gaan.  Als ik dan nadien de foto's zag van "hun" feest, tja ...

En zo hebben we nu ook onze eigen "verkleedkist".  En die geraakt aardig gevuld ondertussen met een Prinsessenkleed, Roodkapje, Disco Queen, Indiaan, Heksenjurk, jurken, brillen, boa's, neuzen, pruiken, schmink etc.  Want ja, mama en papa hebben hier ondertussen ook hun eigen (straat)carnaval ... én dat is best wel fun; voor 1 keer in het jaar als Lady Gaga kan nog net en ja, daar horen nu eenmaal pintjes en muziek bij ... graag laat ... het katholieke karakter van het gebeuren ? Euh, dat vergeten we maar snel.
Enne, moest ze hier in de buurt weten dat carnaval duurt van zondag tot en met dinsdag ...

Bekijk de afbeelding op ware grootte

Als er iets is wat ik ooit wil doen, is het het carnaval van Binch meemaken. Als ik die fotos als kind zag, kreeg ik het benauwd van de schrik ! Ik was er toen volledig mee weg ... dit was écht !!!
http://www.carnavaldebinche.be/page.php?lang=fr&menu=1

Geen opmerkingen:

Een reactie posten