zondag 15 april 2012

Pasen ? Oeps, vergeten

Geef toe het is al even geleden dat er nog een ploeterke kwam ... Tijd dus om nog eens uit de biecht te klappen. Ik heb een Paasprobleem, ttz, ik ben niet zo zot van Pasen. Wel van de chocolade he, begrijp mij niet verkeerd, ik ben nog steeds enorm verslaafd aan chocolade .. Maar, dus niet aan Pasen.
Meer dan waarschijnlijk is er gewoon niet de goesting om iets te versieren, iets te kopen en, simpel, ik ben er te LUI voor ! Na, het woord is eruit, té lui !
In tegenstelling tot kerst waar mij niets teveel is. Ik houd nu eenmaal van lichtjes, remember ???
Katholiek ben ik ook al niet, dus, ben ik even gaan snuisteren naar de betekenis van Pasen :

Pasen is de belangrijkste christelijke feestdag. Men viert de opstanding van Jezus uit de dood nadat hij op Goede Vrijdag gestorven is.

Christenen herdenken met Pasen de herrijzenis van Jezus uit het graf, op de derde dag na zijn kruisiging. In veel kerken wordt in de nacht van
Stille Zaterdag op Paaszondag een wake gehouden. Aan het einde van deze wake wordt de Paasdag met feestelijk gezang begroet.

Pasen was vroeger ook een seizoensgebonden landbouwfeest. Het markeerde het begin van de lente en het einde van een tijd van schaarste, die heerstte als de voorraden van de winter opraakten.

Veel paasgebruiken zijn afgeleid van dit niet-christelijke lentefeest, zoals het rapen van eieren.

Boeren beschouwden eieren als een kiem van kracht. Ze begroeven ze in hun velden opdat ze hun kracht op de bodem over zouden brengen en voor een goede oogst zouden zorgen.

Later dienden de eieren voor de katholieken ook om na de veertigdaagse vastenperiode (die na de viering van Carnaval begon) weer op krachten te komen. Met Palmpasen werden de eieren ingezameld.

Het christendom is met name gebaseerd op het leven en lijden én de opstanding uit de dood van Jezus Christus.



Pasen valt tussen 31 maart en 1 april .. wij zijn vandaag 15 april, en, neen, de klokken zijn hier nog niet geweest ! Mijn dochters ? De kleinste beseft het - gelukkig nog niet - en de oudste ? Awel, die staat er al even sceptisch tegenover als haar moeder. Vorig weekend zagen we drie Paashazen aan zee die eitjes uitdeelden.  Toen ik enthousiast (!!!!) mijn dochter toeriep "Kiiiiiiiiiiiiiiiijk, Kato, de Paashaas" .. Antwoorde zij doodleuk : "mama, die heeft sportschoenen aan, das genen echten".

Auch.
Ben er nog niet helemaal uit of ze ook sceptisch staat tegenover de Paasklokken.  Heb dan toch maar de moeite gedaan om op zoek te gaan naar Paaseitjes ... Triestig eigelijk; ik vond zo nog van die magere pakskes in den Delhaize, echt zo de "left-overs".  Soit .. wat niet weet wat niet deert .. Ik heb paaseikes verstopt, iets gemaakt wat lijkt op een Paasboom (lees : tak met papieren paaseitjes) en drie gele kuikens. Meer kreeg ik er niet uit.
Volgend jaar beter !! Volgend jaar ga ik zéker paaseitjes schilderen, écht he, beloofd !!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten