woensdag 8 augustus 2012

De Olympische Spelen

De Olympische Spelen ... Dat is gewoon een groot feest.
Ik ben verslaafd aan de Spelen, het kan trouwens niet op deze zomer op sportvlak ... EK, Tour, Wimbledon, OS.  Wel slecht voor de gezondheid want ik ga daar enorm in op !
Al tijdens de wegrit ging het hier behoorlijk fout ... Ik was zo ontzettend hard aan't roepen tegen ons vierkant bakje dat de buurvrouw kwam vragen of alles in orde was ! Maar dat ben ik; ik ga er zo in op dat mijn Hartslag overuren maakt en het lijkt alsof ik de boel hier afbreek. Mijn huisgenoten zijn het gewend en vluchten naar andere oorden !

Soit, ik heb altijd al iets gehad met De Spelen. Als kind een spreekbeurt gehouden over de Spelen van Munchen, boeken en masse verslind .. Ik hield wel van de Olympische Gedachte :

De idealen van Pierre de Coubertin worden het best weerspiegeld in het olympische credo: "het belangrijkst bij de Olympische Spelen is niet de overwinning, maar de deelname, zoals ook in het leven niet de overwinning, maar het streven naar een doel het belangrijkst is. Het belangrijkst is niet, om veroverd te hebben, maar om goed gevochten te hebben."

Zeg, "hield" want wat ik dit jaar alweer gezien heb, tart toch alle verbeelding oa. Ne Kazak die zijn overwinning koopt, een badmintonwedstrijd die volledig mismeesterd wordt omdat een aantal duo's gespeeld slecht spelen om in de tweede ronde tegen zwakkere tegenstanders te komen, Japanners die reclameren tijdens het Turnen over lawaai-overlast en op die manier een Zilveren medaille verdienen.
Neeje, ik kan het niet goedkeuren maar kom, ... Er is nog altijd wat moois te zien ... En ook wat moois te ontdekken (oa. Hockey !!!).

Bovendien zijn de Spelen toch ook 1 Grote commerce geworden ... En de gedachte van alleen amateurs te laten meedingen op zo'n Spelen ? Schoon gedachte maar helaas !

Mijn favoriete sporten .. Goh ja, zoals de meesten Atletiek en Zwemmen.  Al die prachtige lijven, mensen ... Dat is om jaloers op te worden ! Ooit heb ik op mijn werk de uitspraak gedaan "die zou ik wel eens een voor een willen binnen doen".  Kan mij zeer goed voorstellen dat ze daar 150 dznd rubbers verdelen !!!!! Ook wel zot van Turnen, schoonspringen, hockey en badminton !

Ben ik onder de indruk van de Belgische atleten ? Matig ... Sorry ! Ze krijgen het statuut van Topsporter maar presteren toch elke keer ondermaats naar mijn gevoel.  En diegene die dan presteren zijn voorlopig vooral Walen ! Hoe is het mogelijk ... Dat we de Amerikanen, Chinezen ed. niet kunnen evenaren, akkoord.  Maar, ons land moet dringend toch eens nadenken of het al de investeringen wel waard zijn .... Maar, dat is mijn mening en IK, ik ken niets van sport !

Ondertussen wel gelezen dat een land zoals bijv. Nederland wel twee keer zoveel investeert in zijn atleten ...  Het is altijd net niet bij onze Belgen, is het de mentale overrompeling van de Spelen waardoor ze zo diep onder de indruk zijn en gestresseerd sporten ? Wordt er niet gecommuniceerd aan de Sporttop ? Is het in de Sport ook van "dit behoort niet bij mij, ik schakel u door naar ..."

De Borlee broers ... Een vader die zich geeft voor zijn kinderen, die wel op zoek gaat naar de nieuwste snufjes, wetenschapsweetjes, mental coatings, nieuwste voedingstrends etc.  En toch, ook hier falen ze ... toch ben ik hier iets meer onder de indruk, weer je maar tussen als dat Amerikaanse en Jamaïcaanse geweld als Blanke, Europese .. BELG !

En zodoende zit ik hier momenteel te typen terwijl de Tienkamp bezig is. Prachtig ook ... Die mannen zijn echte talenten. En stiekem hoop ik hier toch nog op een bronzen medaille ... Dromen mag !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten