woensdag 24 oktober 2012

Het MAS .. met kinderen

Het MAS in "A" .. Cultuur ten top, pareltje aan de Schelde, of zeg ik dokken ...
Het staat er al enige tijd en het kwam er maar niet van het te bezoeken.
Een Lief dat al maanden aan mijn hoofd zeurt om er naartoe te gaan, want, he, we zijn musea-liefhebbers.

En toch stelde ik het elke keer uit ... Geen interesse, de kinders, het weer etc .. Had altijd wel een excuus. Maar, we hadden gratis tickets dus ja ... Die naderden hun vervaldag waardoor we uiteindelijk overstag gingen voor een uitje met gezin en kinders ...

De kinders kennen musea, ze vinden het zelfs leuk : Van Gogh, Dali, Picasso, Milo, Nijntje ... Musea in Denemarken bezocht, allez, het kan niet stuk .. D E N K je !

Het begon helaas al aan de ingang ... Na acht roltrappen werd ik tegengehouden met mijn mini-rugzakje. Ah ja .. Ik heb nu eenmaal nood aan een zak met zakdoekjes, pampers, vochtige doekjes, tutters, centjes, GSM, kleine koekjes enz.  En werkelijk, het was een zeer klein rugzakje ! In vergelijking met sommige Madammen hun sjakossen was dit een mini-bag.

Opzij dus ... Een hele discussie want ik had geen zin om acht roltrappen naar beneden te huppelen met twee kinders, en zelfs zonder kinders wou ik de moeite niet nemen.  De "buitenwipster" bleek ook nog eens een Nederlandse te zijn en dan gaan mijn haren automatisch naar omhoog (ik geef geen details).  Allez, Het Lief bemiddelen, zij zou de acht trappen omlaag doen met mijn mini-rugzakje. Het enige dat ik bij de hand mocht houden was mijn Mobiel.

De kinders hadden ondertussen het halve rijk voor zichzelf en vonden er niet beter op dan tikkertje te spelen tussen de schilderijen van Van Eyck en Rubens .. Maar he! Sorry, dat hebben jullie buitenwippers zelfs gezocht !!!! Kinderen laat je niet onbeheerd achter Mevrouw de Nederlandse.  Ikke vies uiteraard en totaal geen goesting om mijn kinders tot de orde van de dag te roepen. Opnieuw boel met de dame in kwestie want mijn Madammen maakten teveel lawaai .. Zie dat Van Eyck wakker werd.

Na enige tijd nam de kalmte het van mij over en maande ik de kinders aan tot stilte en ging ik tekeer als een echt Gendarme !!! (alleen het pak en snor ontbraken nog) ... Beide kinders kleefden ondertussen tegen mijn benen en durfden geen kant meer uit ... Dat een kind dit geen drie uur vol houdt, is evident ... Mijn nieuwe Nederlandse vriendin vond er bovendien niet beter op dan ons te volgen van verdieping tot verdieping (spannende dag gehad Mevrouw ????).

Onderweg begon uiteraard ook het gekende gezeur : mama honger, mama dorst, mama druipneus, mama kaka etc .... En elke keer een Lief Lief dat de roltrappen op/af rende (waarvoor dank !).
De tussenverdiepingen werden gebruikt als speeltuin om tikkertje en verstoppertje te spelen (Sorry Mas) want ja, het duurt wel even voor je sportieve man op/af die trappen is, zijn locker geopend heeft en de jacht geopend heeft naar de meest comfortabele manier om een boterham/banaan naar boven te smokkelen !

En de Nederlandse maar wachten tot ze nog eens met haar Gestapo stokje kon zwaaien ... Helaas, liepen mijn kinders net iets teveel in het gareel, ha !

Tot we bij de Jansen zaal kwamen vol met Maya beelden en mijn Jongste Meid van Twee keihard riep "mama, kijk, pieeeeeeeemel" "mama, kijk, pipiiiiiii doooooooen"(kent heeft oog voor detail !)

Tot we bij een zaal kwamen met een meeega fluwen zetel en de Jongste Meid dat geluid van stampende voeten tegen die zetel wel zeer muzikaal vond (en berispt werd door de mannelijke versie van de Nederlandse, of was zij het in vermomming ?)

Was het een ontspannen bezoek aan het MAS ? Neen,
Had ik het gevoel van "Zie je nu wel beste Lief, dit lukt niet in Belgie/Antwerpen met kleine kinders" ?
Ja ... Niet omdat mijn kinders apen zijn ... Wel omdat ze hier in Belgie blijkbaar nog niet slagen in het creeëren van een leuke omgeving voor kinderen ...

Beide dochters hebben deze zomer in Spanje het Dali Museum bezocht, beide kinders waren diep onder de indruk, beeldig gewoon, engeltjes ook ... Maar, daar werden ze niet buiten gekeken, werd mama niet berispt omdat ze een vochtig doekje boven haalde ... Neen, ze waren oprecht geïnteresseerd in hetgene ze zagen ...

In Denemarken zijn er in ELK museum knutselkamers en zijn alle musea op welke manier dan ook uitgerust om het hun kleine bezoekers aangenaam te maken (rondleidingen op kindermaat, uitleg op kindermaat, workshops, kinderkunst ....).

In London zijn musea gratis en ook hier voorzien van voldoende afwisseling voor kindjes !

Maar, helaas, hier in Belgie is dit blijkbaar weer net iets té moeilijk en zijn ze kinderen of Jonge Ouders liever kwijt dan rijk .. Bedankt !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten