dinsdag 30 oktober 2012

Radiohead

Heb lang getwijfeld of ik zou bloggen over Radiohead ...
Wel niet, wel niet ... Het is moeilijk om je mening te geven over dit concert dat totaal niet was wat "ik" ervan verwachtte .. Was dan ook compleet verkeerd bezig toen ik het ticket bestelde die ochtend om 9u (nb. samen met de tickets van Hooverphonic).

Ga het toch maar doen, gewoon omdat ik over elk concert wel wat te vertellen heb. En, ach, het is mij nu eenmaal vergeven, ik ben geen kenner :o))

Toen ik nog jong was, viel ik als een blok voor Thom Yorke, letterlijk én figuurlijk ...
Een van mijn eerste concerten in Vorst en meteen al tegen de vlakte .. Niet omdat mijnheer er zo appetijtelijk uitziet, neen, ik werd omver geblazen door zijn stem, zijn houding, zijn teksten, zijn muziek.  Heb dat gevoel enige tijd kunnen houden tot bij de lancering van Kid A en toen heb ik afgehaakt.  Ik slaagde er maar niet in om de CD in 1 ruk uit te spelen, de plaat lag me niet, de teksten en zijn verschijning evenmin. En als het er bij mij niet "boenk" opzit, sorry !

En toen dus de verlossende berichtgeving dat Thom Yorke terug naar Belgie zou komen.
De stille hoop hebbende om een Best Off concert, bestelde ik meteen middenplein tickets in de hoop het nu wel uit te zingen zonder tegen de vlakte te gaan.

Helaas ... Links en rechts had ik al gehoord dat Thom er een heel ander concert op nahield maar ik was hoopvol, ze zouden toch wel enkele nummers uit het verleden spelen.  ... Ijdele hoop en ergens had ik mij eraan moeten verwachten. Hij doet nu eenmaal zijn goesting !!! En dat gaat gewoon pertinent tegen alle commerce in .. Respect natuurlijk ... En het verkoopt .. Het concert was in 30 minuten uitverkocht.

Had bovendien moeite om zijn nummers te herkennen ! Lag het aan mij of aan de loeiharde beats ? Mijn oordoppen deden alvast flink dienst deze avond.  Een vol uur heb ik geprobeerd om te genieten van deze nieuwe ontdekking.  Toen werd het mij te veel en heb ik afgehaakt.  Vreselijk natuurlijk als ze dan nog een uur en half staan te spelen.  Denk dat het rond Yorke zijn Karma Police moet geweest zijn, dat het licht bij mij uitging. Was het van zijn droge opmerking "you might know this one" en dan een slecht versie van die pareltje ? Ik weet het niet.

Het jonge volk kon het concert wellicht pruimen. Naast mijn stonden een aantal pubers die wellicht mijn zonen hadden kunnen zijn.  Links en rechts zag je al eens iemand die de teksten kon mee lezen, voor de rest vond ik het persoonlijk een akelig concert.  Snel, luid en verweesd achter gebleven tot de mannen van de zaal ons weg keerden met hun borstel !!!!

Heb ik nu voor goed afgehaakt ? Ben er nog niet uit ...
Word ik oud ? Waarschijnlijk wel .. Ik verdraag die loeiharde muziek niet meer, al was de lichtprojectie fenomenaal knap !
De nummers ? Tot op het bot uitgekleed en in een nieuw jasje gestoken, knap werk !
Zwem ik tegen de meute in ? Ja, want, werkelijk ALLE verslagen waren tot in de hemel geprezen ..
Ken ik niets van muziek ? Misschien wel ...
Ga ik hun opvolgers na Kid A nu aanschaffen ? Neen .. Ik heb zelfs nog niet eens de moeite genomen om The King Of Limbs te beluisteren
Wil je een betere verslaggeving ? Lees die van Focus Knack dan even ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten