zaterdag 3 augustus 2013

Verslaafd aan snoep !

Ik mag dan al ontzettend veel bezig zijn met sport, fruit eten .. en veel te veel wijn drinken ..
Er is nog een andere lekkernij die ik absoluut niet te baas kan ... De Cuberdon !
Mag het zakje niet in mijn handen krijgen, want het is OP, ... OP ZEG IK U !

Voor de Nederlandse volgers ...

Een Cuberdon is ook bekend als een neus en is een typisch Belgisch snoepje.
Meestal is De Cuberdon paars van kleur, een breedte van ruim 2 cm ...
Voor de viezerikken onder ons lijkt het wellicht ook een beetje op een tepel die stijf naar boven staat te pronken ! Voor de braven onder ons, lijkt het op een kegel ...
De buitenkant is hard maar de binnenkant is lekker lopend ...
Cuberdons vind je alleen in Belgie, omdat de houdbaarheid zeer beperkt is, wordt het snoepje niet geexporteerd !
De originele Cuberdon smaakt een beetje naar frambozen met héél veel suiker ! Ahum .. Niet bepaald gezond dus !

Het snoepje zou in Brugge geboren zijn, ergens in de 19de Eeuw.
Of je het zelf kan maken ? Ik begin er alvast niet aan .. Precisiewerk, een recept dat onvindbaar is en het duurt een week om een kegeltje te maken ...

Dus, beste Buitenlander .. Als u ooit aan de Belgisch Kust of in Brugge terecht komt, koop uzelf een zakje Cuberdons en geniet ... Doe uw ogen dicht en laat de kegel zacht smelten in de mond .. Een smaakbommetje om U tegen te zeggen ...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten