donderdag 3 april 2014

Onderdeel fitness programma : planking

Als mensen aan mij vragen wat ik zoal doe in de week om er bovenop te geraken, is het lastig om hierop een antwoord te geven. Ik zit bijna 2 uur tot 2,5 uur in de fitness maar niemand die een idee heeft wat er zoal uitvoer … In het begin was alles uiteraard ook beperkt; de kracht- en core oefeningen die ik uitvoerde waren van bedenkelijk niveau (lage gewichten) maar beter ging niet, punt …

Alles ging ook behoorlijk moeizaam en traag en buiten mijn kracht/core leerde ik vooral terug "wandelen" en "fietsen" op de band/ligfiets.  Fietsen op een ligfiets en wandelen op een band, tja, dat kent wellicht iedereen maar zo kracht- en core training .. Tja … Wat moet een mens zich daar bij voorstellen.   Vandaar wat verduidelijking …

Over de toestellen ga ik het later hebben, wat me vooral nieuwsgierig maakte was het begrip "planking" …  Je gaat eigenlijk in pomphouding om de grond liggen en houdt deze houding voor geruime tijd aan.

Pompen kent natuurlijk iedereen maar planken ??? Het zei mij ook niets, nochtans is de houding vrij eenvoudig … De praktijk leert echter dat deze houding in stand houden niet zo eenvoudig is … Omdat het zo lastig was, ben ik op zoek gegaan naar meer informatie en vooral de meerwaarde van deze oefening maakte me curieus … Waarom moest ik dat magere, gekwetste lijf in die houding leggen én vooral waarom doet het zo'n pijn !!!

Het laatste wellicht omdat mijn gekwetste lichaam nooit aandacht besteed heeft aan de core van mijn lichaam en alleen maar aan kuit- en bilspieren



Globaal gezien werk je aan je kracht over je ganse lichaam :

a) schouders, nek en biceps (arm!) : In plaats van je hoofd in te trekken, kijk je naar voren. Akkoord, als je deze houding 20 seconden aanhoudt, zal je weinig voelen … Doe je dit echter 3 x 45 seconden dan weet je dat je over een nek beschikt en dat het best raar aanvoelt … Wanneer je dagelijks achter een pc zit, best wel een constructieve oefening …
Buiten de fitnessers onder ons, zijn er weinig momenten waarop we onze schouders trainen, althans toch niet in een dagdagelijkse functie op kantoor … Bovendien zie ik weinig of geen mensen die spontaan gaan pompen … Idem eigenlijk voor je biceps … Als je geen echte fitness oefeningen uitvoert, zijn er weinig mensen die dagelijks hun armspieren verstevigen tenzij in jobgerelateerde omgevingen .. Met het planken train je deze spieren en word je lichaam sterker ! En planken .. het kan overal … Doe het wanneer je wakker wordt of voor je gaat slapen .. het duurt niet lang maar op termijn zal je voelen dat je bovenlichaam sterker wordt … (allez, ik wacht nog steeds, kuch maar houd wel vol)

b) je gehele onderlichaam : onderrug, borst, poep, billen en kuiten : geef toe met welke oefening train je in één elke keer zoveel lichaamsonderdelen ? Probeer maar eens die plank (of pomp) houding en je zal direct merken dat je buikspieren aardig wat krachtsinspanning vragen …. Ik geef toe, ook hier wacht ik nog op resultaat maar ik moet eerlijk toegeven dat wanneer je pilatesgewijs de juiste houding aanneemt (zijnde bekkenbodemspier intrekken en buik intrekken), de oefening een pak lastiger wordt en je gewoon voelt dat je buikspieren getraind worden …
En vrouwen; wie wil er geen Lopez-kont ? Elke vrouw toch … Een strakke poep zonder cellulitis … Met deze eenvoudige oefening ben je aardig op weg ..

"Op weg" .. Want, geloof nooit alle reclame-stunts .. Een mooi lijf krijg je nooit door wat oefeningen te doen .. het vraagt veel meer discipline en nog een resem ander oefeningen … Maar, deze oefening kan je gewoon in je slaapkamer doen en vraagt niet veel tijd .. Er is niemand die je beveelt om vijf minuten als een plank op je vloer te hangen; maar 3 x 1 minuut moet volgens mij best mogelijk zijn !!!
Voor de rest vraagt een mooi lijf naar meer beweging, meer variatie in beweging en uiteraard een gezonde voeding, veel slaap en niet teveel drank en sigaretten (dat laatste best niet !!!).

Ik doe mijn oefening nog steeds vrij kort maar als je de 30-dagen challenge aandurft en je 5 minuten (!!!) in plankhouding ligt/hangt; volgens mij ben je flink op weg om een six-pack te trainen !
Mijn doel is niet om die vijf minuten uit te doen maar ik zou toch graag zover geraken dat ik probleemloos 3 x 3 minuten kan planken .. En wat is er leuker als 's avonds met je man voor het slapen gaan gezellig samen te planken voor dat net iets strakkere figuur ?!

Voor de overtuigende sporters; er bestaat een App om te planken op verschillende manier zowel voor Android als Apple : www.plankexerciseapp.com 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten