zaterdag 27 september 2014

Zwemmen, waarom zou ik ?

Start van het nieuwe schooljaar, hectiek alom ... Zoeken naar structuur thuis, op school.
Start van september is ook de herstart van alle activiteiten ten huize P.
In de praktijk betekent dit veelaal taxi spelen en heel eerlijk; ik doe dit niet graag.

De agenda weer tot in de puntjes plannen, roepen op de kinderen omdat ze zich moeten haasten, 8 sporttassen klaar maken, neen .. Maar, we doet dat gewoon want ja, we willen onze sportmicrobe nu eenmaal doorgeven aan de dames.

September betekent ook opnieuw inkrimpen op eigen activiteiten.  En met dat laatste heb ik altijd veel moeite.  Ik ben meer dan een mama, werknemer, poetshulp, octopus.  En zeker in mijn huidige situatie waarin ik aan mijn herstel en vooruitgang moet werken. Dus, ja ... deze periode gaat gepaard met gezeur langs mijn kant want ik krijg het wel ingepland maar hoe.  Racen tegen de tijd, alle dagen!

Gelukkig voor ons starten beide meisjes dit jaar met zwemles.  Vorig schooljaar was de jongste nog te klein en konden we geen kant uit. De papa ging naar het zwembad, de mama bleef thuis. Gelukkig is dat stadium voorbij. Voortaan gaan we met ons vieren naar het zwembad.  En nee, ik ga niet naar het bad om daar in de cafetaria te hangen en nee, ik ga niet naar het bad om als een walvis in het water al taterend te drijven tot dat half uurtje om is.

Neen, ik ga zwemmen ... Ik doe dat graag en het past perfect in mijn sportprogramma. Althans, dat maak ik mijzelf dan wijs.  Vroeger zwom ik elke week op zondag; tot de leeftijd dat ik een lief tegen kwam en in het weekend veel te lang op fuiven hing met iets teveel pintjes in mijn lijf.

Na een ernstige nekblessure op de spinning besloot ik zwemles crawl te volgen.  Geen zicht; met een riempje rond mijn heupen, een plankje en oefenen maar.  Ik leerde de techniek maar had nadien niet het karakter om door te bijten en lange afstanden te zwemmen (al crawlend!).  Daar komt nu dus een einde aan.  Ik heb er zin in en ben uitermate gemotiveerd om deze keer wel door te bijten. Want, het zwaarste - volgens mij - is de ademhaling tijdens crawlen ...

Voorbije week dus naar het bad met mijn meisjes, zij voor hun les, ik voor mijn eerste rondjes.  Helaas, betekent zo'n avond dat er vrij veel dames in een bad hangen en .. tja, ja, hangen en tetteren.  Ik kan mij daar boos om maken. Als je niet wil zwemmen, duik dan de cafetaria en maar geef anderen wel de kans om rechte banen in plaats van kromme banen te trekken.

Soit, het was lang geleden (buiten dan de baantjes op vakantie) en ik haalde een vlotte 850m binnen een half uur.  Schoolslag (onder/boven water) ligt me nog altijd het beste en gaat snel maar dat is niet mijn doel.  Ik wil 850m en meer kunnen crawlen.  Nu kreeg ik er met moeite 100m uitgeperst maar eerlijk? Dat was mij een jaar geleden niet gelukt!

Nu; is zwemmen gezond ? Een aantal redenen waarom ook jij een badpak/badmuts moet aanschaffen:

-je gebruikt zo goed als al je spieren tijdens het zwemmen, de enige sport trouwens
-het is een evenwichtige weerstandstraining, overbelasting is klein
-je traint je hele lichaam en niet bepaalde lichaamsdelen zoals bij het rennen of fietsen
-zwemmen verplicht je om op een goede manier te leren ademen maw je longcapaciteit verbetert
-blessures zijn klein; je lichaam wordt een pak lichter in het water
-het water maakt je spieren, pezen, banden en gewrichten soepel (ideaal voor mij als revaliderende)
-ideaal tegen stress; van zodra je het water induikt overvalt je een rust, bij mij werkt het perfect
-zwemmen is zoals hardlopen niet duur; een pak, badmuts en een tienbeurtenkaart en je bent weg
-zwemmen en afvallen ? dat weet ik zelf niet zo goed ... Het eerste half uur verbrand je lichaam hoofdzakelijk koolhydraten, nadien pas vet.  Ik heb geen idee of je na een half uur zwemmen al je koolhydraten reeds verbrand hebt.  Maar, als je zwemmen combineert zoals ik met rennen en fietsen), ben je fit en ga je gewoon sneller vet verbranden, bovendien op een lekkere manier. Eerlijk ? Na een uur zwemmen voel ik mij nog altijd zeer comfortabel in vergelijking met hardlopen
-Blijkbaar zou je tussen de 300 en 400 Kcal verbranden met een half uur zwemmen, knap toch, dat is bijna net zoveel als een half uur hardlopen en het voelt gewoon veel makkelijker
-je zweet niets als je zwemt ! Een probleem waar ik veel last van heb als ik ren. Binnen het kwartier gutst het water van mijn lijf en moet ik vocht beginnen bij tanken, voel ik mij vies etc.
-omdat je gewicht in water niets waard is (Je weegt 90 percent minder in het water), kunnen ook mensen met overgewicht perfect zwemmen.  De ideale manier om te starten met sport en af te vallen ... gooi dus die complexen overboord en duik dat water in!

Overtuigd ? Starten dan maar. Ook deze week schrok ik van het aantal ouders dat gewoon in de cafetaria hangt wachtend tot hun kind klaar is met zijn/haar zwemles. Waarom ? Omdat je geen gestroomlijnd lichaam hebt ? Omdat je niet graag nat wordt ? Omdat je haar overhoop ligt ?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen