donderdag 8 maart 2012

Internationale vrouwendag ... u weet wel equal ... vs. Suffragettes



File:Cat and Mouse Act Poster - 1914.jpgFile:British suffragette clipped.jpgVandaag is het dan zover ... Vandaag hebben wij als vrouw evenveel verdiend als wat een man verdiende vorig jaar in maart !
Toch wel eventjes bij stil staan vind ik !
Mensen, ik zou in de jaren stillekes nogal es een suffragette zijn denk ik !
Onstaan laat 19de, begin 20ste eeuw in de middle class in Engeland.
Goh, misschien komt daar mijn voorliefde voor Engeland wel van, misschien was ik er vroeger wel eentje !!!!


Strijden voor uw rechten .. uw vastbinden aan treinsporen, brievenbussen in brand steken, ruiten uitgooien. Als je dan werd opgepakt, starten met een hongerstaking. Hun kleuren waren paars, wit en groen ... Toevallig ook de kleuren gelinkt aan mijn blogje ! Ha, gevonden ... Ik was in een vorig leven een Suffragette, vandaar dat ik de dag van vandaag overloop van de drang naar rechtvaardigheid.  Ik kan onnozel worden van mezelf als "ik" vind dat dingen niet gebeuren zoals ze moeten ... Ga daar dan zo in hoop dat mijn hart overuren maakt. 


Internationale vrouwendag dus ... Dit is eigenlijk de herdenking van de eerste stakingsdag door vrouwen in 1908 in New York voornamelijk gericht tegen de ermbarmelijke werkomstandigheden in de textielsector (ha ! vandaar mijn voorliefde voor naaien) ... Hier in Europa is het onstaan ervan te vinden in Duitsland (allez, hebben ze ook ne keer iets zinnigs gedaan). 

De datum van 8 maart werd aanvankelijk in 1921 gekozen. Vier jaar eerder waren op die achtste maart vrouwen in Sint Petersburg massaal in opstand gekomen tegen de verschrikkingen van de Eerste Wereldoorlog en voedseltekort. De demonstratie liep uit op een algemene staking. Die staking wordt ook gezien als begin van de revolutie, waarbij de communisten de macht grepen. Daardoor is 8 maart ook een communistische feestdag. De Vrouwendag werd de daaropvolgende jaren met name in communistische kringen op 8 maart gevierd.

Om te eindigen op ludieke wijze ... Vanmorgen had ik mijn eerste afspraak met een mannelijke klant.  Vol overtuiging deelde ik hem mee dat het vrouwendag was .. Hij reageerde zeer vriendelijk met de melding dat ik een bloemetje verdiende.  Nu, ik en bloemen, dat gaat niet samen, dus zei ik voorzichtig dat ik eerder goesting had in een pralinnetje.  Een uur later werd ik vooraan verwacht voor een lekker doosje pralinnekes !

Het zou schoon zijn, mochten ze 8 maart uitroepen tot een Officiƫle Feestdag voor ons Vrouwen !!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten