woensdag 30 mei 2012

The Boss @Pinkpop 2012

Pinkpop ... Nog nooit bezocht, beetje onduidelijk waarom ...
Tot mijn 21 ste kon ik nooit weg rond Pinksteren, examenperiode .. Niets hield mij echter tegen om de TV aan te zetten en zo het Festival mee te volgen. Mocht ook van de mama en de papa die op die dag een oogje dicht deden. Bovendien heb/had ik een mama die lekker meekeek met haar dochter, de papa ? Tja, die verstopte zich in de tuin ... En dan maar sms-kes sturen met De Vriend omdat we nieuwe leuke dingen ontdekt hadden en die perse op CD wilden aanschaffen.
Om echt niets te missen werd heel de voorraad video's gebruikt om die hele dag te programmeren. Nadien keken we gewoon nog eens opnieuw.

Na mijn studies blijf het TV kijken ingeburgerd, een bezoek was nooit aan de orde.
Maar, dit jaar was het van dattem ... Mijn eerste bezoek aan Pinkpop. Een heel gedoe want tegelijkertijd was het maandag ook Werchter Boutique ! Het Lief wilde naar The Boss, ikzelf wilde naar Metallica voor hun Black Album ... Problemen ... Overwegen dus ...

Metallica heb ik al meerdere malen gezien niet de volle zes keer maar genoeg om te weten dat ze mij niet zouden verrassen. Bovendien irriteert het mij dat de Band - naar mijn gevoel - zijn passie voor muziek kwijt is.  Hoe verklaar je anders dat de bandleden apart van een podium gehaald worden en apart in een wagen stappen ... Hoe verklaar je anders dat ze allemaal in therapie zitten en enkel communiceren via advocaten ed.  Neen, sorry .. passie mag er nog zijn in de muziek !
... Ik had het eerder lastiger met het feit dat ik ook Soundgarden zou missen.  Die band heb ik nog niet gezien en spijtig genoeg speelden die de dag ervoor op Pinkpop en waren wij niet aanwezig.
Hartenzeer maar een mens moet kiezen ... Het werd Pinkpop voor The Boss !

Het Lief en De Vriend zijn beiden zot van Bruce. Buiten zijn hits, ken ik er niets van. Het beeld dat ik van hem heb is muziek in zo'n té lichte jeans met een licht afgewassen jeanshemdje en een oversizes American Flag. Bah ! Maar, het is niet vies om nieuwe dingen te leren kennen. 

Hop naar Pinkpop ... Qua gezelligheid was ik niet verkocht. Een betonnen ronde baan met daartussen gras .. Geen bomen, geen schaduw. Dacht ik altijd dat de Nederlanders gezonde dingen verkochten op hun festival heb ik het ferm mis. Overal dezelfde junkfoodtoestanden als bij ons.  Toiletten ? Zoeken, zoeken ... en hopen dat je in een niet overvolle piscine mocht plassen, bah !!!
Positief, de toegankelijkheid van de podia gaat zeer vlot in tegenstelling tot Werchter waar je drie kwartier onderweg ben van de rechterkant naar de Pyramide.  Ze hebben ook een Slow Lane met eetkraampjes waar je rustig kan hangen en genieten van je bakje junkfood. 

Maar kom, we zijn niet gekomen voor de gezelligheid maar voor Bruce. Ik stond perplex, de mens is maar drie jaar jonger als mijn eigen moeder maar is fysiek gewoon top ! We stonden halverwege het plein, had geen bril op maar volgens mij heeft die kerel geen grammeke vet teveel, zit boordevol energie en beleefd tonnen plezier aan zijn performance. Passie tenvolle !

Zoals eerder vermeld, ik ken alleen maar hits van zijn in 1984 verschenen plaat Born in the USA (vandaar waarschijnlijk met verkeerde plaatje over hem). Het is dus verre van aan mij om hier een heel epistel te pennen over het aantal nieuwe nummers, de hits van vroeger want voor mij was alles nieuw ! Maar zoals gezegd, een festival dient om nieuwe dingen te ontdekken ! En dat heb ik gedaan, ... Ik sta open voor zijn muziek en ga enkele oudere CD's van Het Lief van onder het stof halen en de nieuwe CD aanschaffen.

Opvallend, het publiek ... Tot ver achter mij konden die zo goed als elk nummer mee roepen en dat is toch iets dat ik nog niet te dikwijls gezien heb op een weide (tenzij ik in een omgeving van rasechte fans stond !).  Hijzelf weet zijn publiek perfect te bespelen ...

Er wordt stilgestaan bij het overlijden van zijn saxofonist Clemons (juni 2011 en nog steeds hard gemist zoveel is duidelijk) een eervol herdenken met prachtige muziek en trouwe fans die hem volop steunen.  Een kleine jongen met mee het podium op, een vrouwelijke fan mag hem plat knijpen en een jonge kunstenaar geeft hem een zelfgemaakt schilderij met een portret van hemzelf en Clemons.

Pure passie, ik werd er stil van ... Bedankt dat we je mochten ontdekken ... Sorry dat het zo lang geduurd heeft !

Setlist :
We take care of our own
Wrecking Ball
Badlands
Death of My Hometown
My City of Ruins
Spirit in the Night
Because of the Night
Radio Nowhere
I'm on Fire
Shackled and Drawn
Waitin' on a Sunny Day
The Promised Land
The River
The Rising
We are Alive
Thunder Road
96 Tears
Born in the USA
Born to Run
Hungry Heart
Dancing in the Dark
American Land
Tenth Avenue Freeze

Geen opmerkingen:

Een reactie posten